ژاپن: پول حمل و نقل ۲.۹ میلیون‌ دوز واکسن را خودمان دادیم!

0
237

ایران از جمله کشورهایی است که به جهت اصرار مقامات داخلی برای تولید واکسن ایرانی، عدم امکان جا‌به‌جایی مالی به جهت عضویت نداشتن در FATF نتوانست در زمان موردنظر، دزهای موردنیاز برای واکسیناسیون واجدین شرایط جمعیت ۸۵ میلیون نفری خود را فراهم کند.

قرار گرفتن در این شرایط و مواجه با آمار روزافزون مرگ و میر بیماران کرونایی در کشور، مقامات ژاپنی را برآن داشت تا واکسن‌هایی را در همکاری با اداره خدمات پروژه‌ای سازمان ملل متحد، راهی ایران کنند؛ ۲.۹ میلیون دز واکسن آسترازنکا که طی هفته نخست مردادماه وارد کشورمان شد و از همان ابتدای کار نیز در دسترس پزشکان و پرستاران مراکز درمانی قرار گرفت. البته در همین اثنا  انتقاداتی نیز نسبت به تاریخ استفاده از این واکسن‌ها مطرح شده است که در گفت‌و‌گوی اعتمادآنلاین با صومی جونیچی، دبیر اول سفارت ژاپن در تهران به بررسی آنها پرداخته‌اند.

مسئولان بهداشتی مراکز تزریق واکسن مدعی شده اند: «واکسن‌های اهدایی کشور ژاپن فرصت محدودی تا انقضا دارند (کمتر از دوماه) و باید این واکسن‌ها به سرعت به بدن افرادی که دز نخست‌ را دریافت کرده‌اند، تزریق شود.»

در همین رابطه صومی جونیچی، دبیر اول سفارت ژاپن در ایران در خصوص وضعیت واکسن‌های اهدایی توکیو به تهران اظهار داشت: واکسن‌های آسترازنکا اهدایی کشور ژاپن هدیه مردم این کشور به مردم ایران هستند که در تاریخ ۲۳ جولای (اول مرداد) و ۳۰ جولای (هشتم مرداد) سال جاری وارد تهران شدند.

جونیچی ادامه داد: تاریخ انقضای واکسن‌های آسترازنکای اهدایی ژاپن در تاریخ‌های ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)، ۲۸ اکتبر (۶ آبان)، ۵ نوامبر (۱۴ آبان) و در نهایت ۹ نوامبر (۱۸ آبان) هستند و البته ما پیش از ارسال این واکسن‌ها به ایران، این سوال را از مقامات کشورتان مطرح کرده بودیم که آیا پیش از پایان تاریخ انقضای واکسن‌های موردنظر، امکان استفاده از آنها را دارید و این افراد هم پاسخ دادند که بله ما می‌توانیم تمام این واکسن‌ها را به افراد متقاضی تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲.۹ میلیون دز واکسن آسترازنکا از سوی ژاپن به ایران اهدا شده است، تصریح کرد: ما هیچ هزینه و پولی برای این واکسن‌ها از دولت ایران دریافت نکرده‌ایم و حتی هزینه حمل این واکسن‌ها تا تهران هم از سوی دولت ژاپن پرداخت شده است.