ژانگ ییمو به دفاع از مت دیمون برخاست

0
163

ژانگ ییمو از حضور مناقشه برانگیز مت دیمون در فیلم «دیوار بزرگ» دفاع کرد.

ژانگ ییمو کارگردان مشهور اعتراض به فیلمش با بازی مت دیمون را رد کرد و از حضور این بازیگر آمریکایی در فیلم «دیوار بزرگ» حمایت کرد.

این کارگردان که آثاری چون‌«قهرمان» و «خانه خنجرهای پران» را در کارنامه دارد از این که در فیلم جدیدش «دیوار بزرگ» از مت دیمون در نقش اصلی استفاده کرده دفاع کرد و انتقادهای مبنی بر «سفیدشویی» در این فیلم را وارد ندانست.   

او با انتشار یک بیانیه در این باره گفت: «برای نخستین بار فیلمی که ریشه عمیق در فرهنگ چینی دارد با یکی از بزرگ‌ترین گروه بازیگران چینی با زمینه‌ای مناسب برای مخاطبان جهان ساخته شده است. باور دارم چنین فیلم‌هایی باید با اقبال صنعت ما روبه رو شود.»

در این فیلم قهرمانی که با بودجه بالا ساخته شده مت دیمون در نقش سربازی در چین باستان ظاهر شده که با مخلوقات شیطانی مقابله می‌کند.

کنستانس وو ستاره سیتکام «قایق تازه» در توییتر نوشت: فیلمی اسطوره‌ای نژادپرستانه که می‌خواهد تلقین کند تنها سفیدپوستان هستند که می‌توانند جهان را نجات دهند.

ییمو معتقد است درباره این فیلم تصور غلطی ایجاد شده و در این فیلم دیمون به عنوان یک نجات‌بخش مردم چین ظاهر شده است. او گفت: فیلم ما درباره ساخت دیوار بزرگ نیست. مت دیمون در نقشی که باید یک بازیگر چینی بازی می‌کرد، ظاهر نشده است. ورود این شخصیت به داستان ما یک نقطه مهم دارد و پنج قهرمان بزرگ در تاریخ ما وجود دارند که یکی دیمون است و چهار شخصیت بعدی چینی هستند.

او تاکید کرده هرگز به این فکر نمی‌کند که گروه بازیگران یک فیلم را غیرواقعی انتخاب کند.

با انتشار نخستین تریلر فیلم «دیوار بزرگ» که هفته پیش منتشر شد، موج این انتقادها ایجاد شد.

وبلاگ محبوب Angry Asian Man هم این فیلم را جدیدترین پروژه در سنت بزرگ سینمایی «فرد سفیدپوست خاص» خواند و اضافه کرد: می توانید هر داستانی را در هرجای دنیا و در مقطع تاریخی تعریف کنید و هالیوود به نحوی راهی پیدا می کند تا ستاره آن فیلم سفیدپوست باشد.

کنستانس وو هم در پست خود نوشته بود: قهرمانان ما شبیه مت دیمون نیستند، آن‌ها شبیه ملاله،  گاندی و ماندلا هستند. ما رنگ پوست و فرهنگمان را دوست داریم.

این بازیگر تایوانی آمریکایی پول و سرمایه‌گذاران چینی را عامل ساخته شدن چنین فیلمی دانسته و افزوده بود: هالیوود تاکید دارد رنگین پوستان باید از طریق قدرت سفیدپوستان به رستگاری برسند.

پیش از این با هشتگ دیگری با عنوان پروژه #StarringJohnCho جان چو بازیگر چینی، بازیگران آسیایی را به جای بازیگران هالیوودی در پوسترهایی که با فتوشاپ تغییر کرده بود، قرار داد.

به گزارش مهر به نقل از گاردین، «دیوار بزرگ» فیلم انگلیسی زبان به کارگردانی ژانگ ییمو که با بودجه ۱۴۰ میلیون دلاری ساخته شده قرار است فوریه ۲۰۱۷ در آمریکا و دسامبر در چین اکران شود.