چین و آلمان: باید مانع افزایش تنش‌های‌ مربوط به برنامه اتمی جمهوری اسلامی شد

0
263

چین و آلمان می‌گویند موافق حل صلح‌آمیز مسئله اتمی جمهوری اسلامی هستند. ترامپ ابراز امیدواری کرده که کشمکش موجود میان جمهوری اسلامی و آمریکا رفع شود. در عین حال آمریکا درصدد تشدید تحریم‌ها تا “تغییر رفتار حکومت جمهوری اسلامی” است.

به گزارش خبرگزاری رویترز در روز جمعه ۲۸ ژوئن (۷ تیر) به نقل از خبرگزاری رسمی چین شین‌هوا، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، توافق دارند که مسئله اتمی جمهوری اسلامی باید به طور مسالمت‌آمیز حل بشود و باید مانع افزایش بیشتر تنش شد.

اجلاس دوروزه رهبران ۲۰ کشور به لحاظ اقتصادی قدرتمند جهان (جی ۲۰) پنج‌شنبه و جمعه در شهر اوزاکا در ژاپن برگزار می‌شود. “بحران خلیج فارس، جنگ تجاری و حفاظت از محیط زیست” مباحث کانونی این اجلاس اعلام شده‌اند. منظور از بحران خلیج فارس، خطر فزاینده جنگی است که گمان می‌رود ممکن است میان جمهوری اسلامی و آمریکا درگیرد.

“نرمش ترامپ در جی۲۰”

به گزارش خبرگزاری فرانسه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در اوزاکا در رابطه با سیاست آمریکا در قبال ایران و یافتن راه حلی برای کشمکش کنونی میان جمهوری اسلامی و آمریکا “نرمش نشان داده” و گفته است: «وقت زیاد داریم.» او افزوده که امیدوار است سرانجام بتوان این کشمکش را رفع کرد.

در کنار برنامه رسمی اجلاس دیدارهای دونفره میان رهبران کشورهای عضو این گروه صورت می‌گیرد. برای مثال ترامپ در روز اول اجلاس با رهبران روسیه و آلمان، پوتین و مرکل، گفت‌وگو کرد. صدراعظم آلمان با وجود موارد نگران‌کننده لرزش بدنش در دیدارهای رسمی روز پنج‌شنبه به اوزاکا سفر کرد.

به گزارش دویچه وله؛ مرکل پس از دیدار با ترامپ  گفت که گفت‌وگوی او با رئیس جمهور آمریکا تنش‌های میان آمریکا و جمهوری اسلامی را هم شامل می‌شده است.