چین حامی مخفی ناوگان نفتکش‌های نامرئی جمهوری اسلامی

0
219

دکتر اِیال پینکو، افسر اطلاعاتی بازنشسته نیروی دریایی اسرائیل و مدیر اندیشکده «راه‌‌حل‌های راهبردی»، در مقاله‌ای برای وبگاه «آی24نیوز» نوشته است که جمهوری خلق چین مخفیانه به «ناوگان نفتکش‌های نامرئی جمهوری اسلامی» برای دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک می‌کند.

به گفته پینکو، موضع خصمانه جمهوری اسلامی نسبت به آمریکا و دیگر کشورهای غربی مانند ابزاری در دست چین عمل می‌کند، که در راهبرد «جنگ غیرمستقیم» یا «جنگ بدون تماس» خود با غرب، جمهوری اسلامی را در خط مقدم جبهه مقابله با آمریکا در خاورمیانه قرار داده است.

با ایجاد بحران در خاورمیانه و جلب توجه ایالات متحده به مشکلات این منطقه، جمهوری اسلامی حواس آمریکا را از دریای چین جنوبی، یعنی جایی که چین طی عملیات‌های دریایی مناطق متعلق به دیگر کشورهای منطقه را تحت نفوذ خود درمی‌آورد، پرت می‌کند.

العربیه نوشت؛ چین به عنوان بخشی از حمایت‌های استراتژیک خود، جمهوری اسلامی را در دور زدن تحریم‌های بین‌المللی از طریق فروش نفت قاچاق با استفاده از «ناوگان نفتکش‌های نامرئی» یاری می‌رساند. تنها طی سال گذشته چین روزانه بیش از هفتصدهزار بشکه نفت از جمهوری اسلامی خریداری کرده است.

به گفته این تحلیلگر اسرائیلی، چین به جمهوری اسلامی کمک می‌کند تا ناوگان نفتکش‌های خود را طوری اداره کند که توسط سامانه‌های بین‌المللی شناسایی نشوند. با کمک آموزش و تکنولوژی چینی، نفتکش‌های جمهوری اسلامی مختصات اشتباه از موقعیت مکانی خود وارد «سیستم‌های شناسایی خودکار»، که مورد نیاز قوانین حمل و نقل بین‌المللی است، می‌کنند.

ناوگان نفتکش‌های نامرئی جمهوری اسلامی همچنین با کمک چین ظاهر تانکرها را تغییر داده و نام‌ها و مشخصات جدید برای آنها ثبت کرده و بدین ترتیب هویت حقیقی آنها را از چشم ناظران بین‌المللی پنهان می‌کنند.

دکتر پینکو نتیجه می‌گیرد که «بازی موش و گربه جمهوری اسلامی» با کمک چین این امکان را برای جمهوری اسلامی فراهم آورده تا با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی، بتواند پول زیادی به خزانه خود تزریق و اقتصادش را احیا کند، و مسابقه خود برای ایجاد قابلیت‌های تهاجمی بیشتر و تکمیل برنامه تسلیحاتی هسته‌ای‌اش را کماکان ادامه دهد.