چین از یک جنگنده رادارگریز رونمایی کرد

0
224

چین آخرین محصول فناوری نظامی هوایی خود را به نمایش گذاشت. برای نخستین بار جنگنده رادارگریز “J-20” در انظار عمومی به نمایش درآمد. کارشناسان درباره ویژگی‌ها و فن‌آوری دقیق این جنگنده وارد گمانه‌زنی شده‌اند.

پروازهای نمایشی در شهر “ژوهای” واقع در جنوب چین با یک پرواز غیرمنتظره توأم بود. نظامیان چین برای نخستین بار جنگنده رادارگریز “J-20” را در معرض دید عموم قرار دادند.

مراسم پروازهای نمایشی در ژوهای، میعادگاه بزرگترین سازندگان و خریداران هواپیما در چین است.

در این مراسم دو فروند بمب‌افکن‌ J-20 نخست به موازات یکدیگر از بالای سر تماشاچیان گذشتند و یکی از آنها پس از حدود دو دقیقه تقریبا به طور عمودی به سمت آسمان اوج گرفت و سپس هر دو از دیدگان محو شدند.

جنگنده‌های استتاری و رادارگریز چنان ساخته شده‌اند که فقط در فاصله نزدیک، بر روی صفحه رادار طرف مقابل قابل تشخیص هستند.

ارتش چین چند سالی است که با سرعت تمام در حال مدرنیزه کردن نیروهای مسلح خود است.

رهبری چین با جنگنده جی-۲۰ به نمایش قدرت در برابر ایالات متحده آمریکا و آن دسته از کشورهای همجوار آسیایی خود برخاسته که با آنها درگیر مناقشه ارضی است.

جی-۲۰ در اواخر سال ۲۰۱۰ تحت آزمون حرکت بر روی زمین با سرعت بالا قرار گرفت. جی-۲۰ برای اولین بار در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۱ پرواز کرد. مقامات نظامی چین پیش از این ابراز امیدواری کرده بودند که این جنگنده بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به توان عملیاتی برسد.

جنگنده جی-۲۰ از نظر ظاهر به جنگنده اف-۲۲ “Raptor” ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا شباهت دارد که در نیروی هوایی ارتش ایالات متحده به کار گرفته شده است.

به گزارش دویچه وله؛ کارشناسان بین‌المللی می‌گویند، در مورد فناوری‌های موجود در جی-۲۰ هنوز نمی‌توان ارزیابی دقیقی به دست داد؛ این‌که چه نوع موتوری در آن به کار گرفته شده و قدرت مانور این هواپیما چقدر است. از توان رادارگریزی آن هم اطلاعاتی در دست نیست.