چین از جمهوری اسلامی خواست فرصت تاریخی توافق اتمی را از دست ندهد

0
206

وزیر امور خارجۀ چین، “وانگ یی”، در جریان سفر رسمی اش به ایران گفت که رهبران این کشور فرصت تاریخی برای رسیدن به توافق بر سر برنامۀ اتمی تهران دارند. وزیر امور خارجۀ چین تصریح کرده است که چنین توافقی به رهبران جمهوری اسلامی امکان خواهد داد تا تلاش هایشان را بیشتر صرف توسعۀ اقتصادی کشورشان کنند.

در بیانیه ای که وزارت امور خارجۀ چین به همین مناسبت منتشر کرده آمده است که “وانگ یی” در گفتگوهایش با مقامات جمهوری اسلامی تأکید کرده است که “دست یابی به توافقی عمومی در مهلت تعیین شده نیاز دورۀ حاضر و ارادۀ مردم” ایران است.

وزیر امور خارجۀ چین همچنین گفته است که توافق جامع بر سر برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی به این کشور اجازه خواهد داد که “حقوق خود از جمله حق استفادۀ صلح آمیز از برق اتمی را حفظ کند و به مردم ایران نیز امکان خواهد داد که هر چه سریعتر از یوق مجازات های بین المللی آزاد شده و تلاش هایشان را وقف توسعۀ اقتصادی کشورشان کنند.”

وزیر امور خارجۀ چین در ادامه تأکید کرده است که این کشور و جمهوری اسلامی  امکانات وسیعی در زمینۀ همکاری های دو جانبه در بخش های انرژی و صنعت دارند.
به گفتۀ “وانگ یی” دولت پکن مایل است با احداث شهرک های صنعتی مشترک در ایران شرکت های چینی را به انجام سرمایه گذاری و ساختن کارخانه ها در این کشور ترغیب کند.
چین و ایران مناسبت اقتصادی گسترده ای با یگدیگر دارند. دولت پکن خریدار عمدۀ نفت خام ایران است، هر چند به دلیل تحریم های بین المللی درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی در بانک های چین مسدود می شوند. با این حال، به دلیل تعدیل برخی مجازات های بین المللی، دولت تهران توانست صادرات نفت خود را به چین در سال گذشته میلادی سی درصد افزایش دهد.

یکشنبه پانزدهم فوریه وزیر امور خارجۀ چین در تهران مخالفت کشورش را با تمدید مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ در صورت دستیابی جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی به یک توافق سیاسی تا اواخر ماه مارس آینده، مذاکرات بین المللی برای دستیابی به یک توافق جامع بر سر برنامۀ هسته ای جمهوری اسلامی تا سی ام ژوئن آینده ادامه خواهد یافت. باراک اوباما و رهبر جمهوری اسلامی همانند چین مخالفت خود را با تمدید مذاکرات اتمی اعلام کرده اند.