چگونگی کار هسته های خفته تروریستی داعش در جهان- فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
128

سازمان امنیت داخلی فرانسه حدود سه هزار و سیصد  فرانسوی در این کشور را در فهرست مظنونین به انجام عملیات تروریستی جای داده است. این فهرست بر پایه رده بندی نحوه خطرناک بودن هر شخص در جامعه فرانسه شکل گرفته است. تروریست های جهادی و انتحاری اسلامی در بالاترین رده این فهرست  یعنی رده شانزدهم جای گرفته اند. با توجه به اطلاعات به دست آمده داعش در نظر دارد یک عملیات تروریستی همزمان در چند کشور اروپایی انجام دهد. کشور هایی که مورد نظر داعش ترجیحا؛ً آلمان ،بلژیک، فرانسه و بریتانیا می باشند. داعش قصد دارد با انجام این عملیات ضمن به رخ کشیدن توان تروریستی خود در اروپا نیرو های اطلاعاتی و امنیتی این کشورها را با چالشی تازه روبرو نماید.

دیروز چهارشنبه سوم اوت  2016، نشریه نیویورک تایمز گزارشی درباره  شبکه های خفته تروریستی داعش در اروپا و بویژه فرانسه منتشر کرد. به گفته نیویورک تایمز؛ یک اهل سوریه و یک فرانسوی مستقر در سوریه، عملیات تروریستی سیزدهم نوامبر 2015 در پاریس را هدایت می کردند.

ابو سلیمان اهل فرانسه و ابو احمد اهل سوریه ، چند جهادی انتحاری را در منطقه زیر نفوذ داعش در عراق و سوریه انتخاب کرده و به فرانسه فرستادند. این اطلاعات بر اساس مدارک سازمان های اطلاعاتی آمریکا و اروپایی  بر مبنای اعترافات یک عضو داعش زندانی در آلمان به نام هاری سرفو، که مدت سه سال در خدمت داعش بوده به دست آمده است. هاری سرفو چند ماه پیش از رخداد تروریستی سیزدهم نوامبر در پاریس به دام ماًمورین امنیتی آلمان افتاده است.

سازمان امنیت داخلی داعش

سازمان امنیت داخلی داعش  مسئولیت گسترش عملیات تروریستی داعش در جهان را به عهده دارد. این سازمان در سال 2014 میلادی بر پا شد. نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت؛ چگونه داعش هسته های تروریستی خفته خود را در سطح گسترده ای در جهان و بویژه در اروپا کاشته است. اداره این شبکه های تروریستی در خارج به عهده سازمان امنیت داخلی داعش است که مسئول ارتباط با جاسوسان داعش نیز می باشد. این سازمان زیر نظر محمد ال عدنانی سخنگوی داعش اداره می شود. ال عدنانی از اعضای رده بالای داعش بشمار می رود او همچنین مسئول تبلیغات را به عهده دارد. عدنانی چهل ساله و متولد شمال سوریه است.

ابو سلیمان اهل فرانسه و ابو احمد اهل سوریه از معاونین محمد ال عدنانی بشمار می روند، این دو تن مظنون به هدایت عملیات تروریستی سیزدهم نوامبر گذشته در پاریس می باشند. این دو معاون امنیت داخلی داعش در سوریه مسئولیت گزینش، اعزام تروریست ها و انتخاب اهداف عملیاتی را به عهده دارند.

هاری سوفر جهادی آلمانی که یک سیاه پوست می باشد افشا کرد که سازمان امنیت داخلی داعش دارای چند معاونت می باشد که هر یک مسئولیت یک منطقه در جهان را به عهده دارند؛ معاونت اروپا، آسیا، کشور های عرب تاکنون شناسایی شده اند.

سازمان اطلاعات داخلی فرانسه (DGSI) می گوید؛ امنیت داخلی داعش برای انجام عملیات تروریستی در اروپا به هر یک از جاسوسان خود مبلغ پنجاه هزار یورو پاداش می دهد. پلیس مخفی  داعش می کوشد از امنیت عوامل خود در خارج، تا حد امکان حفاظت کند. در عملیات تروریستی که تاکنون در اروپا رخ داده است دیده شده که تروریست های داعش تنها چند ساعت پیش از اجرای عملیات به یکدیگر وصل شده اند.

ابو سلیمان فرانسوی

ابو سلیمان یک فرانسوی مراکشی – تونسی است، او سی سال دارد. به گفته نیویورک تایمز ابوسلیمان به مقام مسئول داعش در اروپا منصوب شده است. داعش برای هر منطقه بر پایه زبان هر کشوریک سازمان تشکیل داده و مسئولی برای آن در نظر گرفته است.

به نظر داعش عملیات تروریستی  پاریس یک موفقیت بشمار می رود. یک گزارش از رسانه تخصصی د رزمینه دفاع (TTU) که در آوریل  2016، منتشر شده حاکی از آن است که ابوسلیمان یک رزمنده با تجربه است او با یک زن فرانسوی ازدواج کرده و پدر دو فرزند می باشد.

نام ابو سلیمان قبلاً توسط یکی از گروگان های سالن نمایش باتکلان در پاریس شنیده شده بود. این گروگان می گوید هنگام حمله تروریستی در این سالن لحظه تردیدی برای یکی از تروریست ها پیش آمد و او به همدستانش گفته بود با ابو سلیمان تماس بگیریم؟ تا بدانیم چکار کنیم. در آن زمان  نام ابو سلیمان به اشتباه به یک جهادی دیگر فرانسوی نسبت داده شد.

ابو احمد اهل سوریه

به نوشته نیویورک تایمز، عبدالحمید اباعود که در حمله پلیس فرانسه در سن دونی کشته شد نمی تواند دستور دهنده حملات تروریستی پاریس باشد. به هر ترتیب اباعود بیش از یک عضو ساده داعش به حساب می آمد و برای انجام عملیات تروریستی در پاریس دارای امکانات لجستیکی درمحل بود.

ابو احمد، معاون سازمان امنیت داخلی داعش عملیات تروریستی پاریس را تاًیید کرده است. نام ابواحمد هنگام بازجویی از یک الجزایری به نام عادل حدادی بازداشت شده در اتریش شنیده شده است. عادل حدادی مظنون است که قصد داشته به تروریست های سیزدهم  نوامبر در پاریس بپیوندد، او در بازجویی اعتراف کرد که ابو احمد در سوریه مسئول برنامه ریزی عملیات تروریستی در اروپا می باشد، او کسی بود که دو انتحاری عراقی را برای انفجار در استادیوم ورزشی فرانسه به پاریس اعزام کرد.

شبکه های خفته در فرانسه

نیویورک تایمز می گوید داعش در زمینه  شبکه های خفته در فرانسه کمبودی  ندارد. این اطلاعات بر مبنای مصاحبه نیویورک تایمز با عضو جهادی داعش که در زندان آلمان ها بسر می برد منتشر شده است. داعشی زندانی گفته است از هنگام ورود به سوریه به اتفاق یک هموطن خود به منظور جهاد، به او گفته شد تا برای انجام عملیات تروریستی به کشورش آلمان بازگردد.

مسئولین بخش گسترش عملیات تروریستی داعش در جهان به این تابع آلمان گفته اند ؛ داعش در آلمان و بریتانیا برای انجام عملیات تروریستی کمبود داوطلب  دارد. و در پاسخ به پرسش دوست همراه این آلمانی که در مورد فرانسه کنجکاو بود با شلیک خنده روبرو شدند و شنیده اند ؛ « نگران فرانسه نباش» این ماجرا مربوط به آوریل 2015 میلادی درست چند ماه پیش از رخداد تروریستی در پاریس می باشد.

چهارم اوت 2016