آن چه که باید در باره تروریست موزه لوور بدانیم؛ فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
197

دیروز جمعه سوم فوریه 2017 میلادی در ساعت نه و چهل و پنج دقیقه بامداد یک جوان عرب زبان با فریاد های الله و اکبر با قمه به یک واحد گشتی نیروی زمینی فرانسه که مسئول عملیات حفاظتی در موزه لوور پاریس بود حمله کرد و پیش از اینکه بتواند آسیب جدی به سربازان برساند با شلیک پنج گلوله زخمی و دستگیر شد.
در بررسی هایی که انجام شد گفته می شود نام این متهم به عملیات تروریستی عبدالله می باشد، او جوان بیست و هشت ساله و مصری تبار است که دارای گرایش های مذهبی اسلامی بوده و به عنوان مسئول فروش در زمینه توسعه پایدار در راستای مسائل محیط زیست برای یک شرکت تجارتی امارات متحده عربی در دوبی کار می کرده است . گویا عبدالله در چارچوب کار خود در بیست وششم ژانویه 2017، یک هفته پیش از آغاز حمله در موزه لووربه فرانسه سفر کرده است. بخش های مهمی از موزه لوور از آثار شگفت انگیز تاریخی مصر انباشته شده است.
عبدالله متولد شهر منصوره در شمال قاهره پایتخت مصر می باشد و در سال 2014 ازدواج کرده است. عبدالله از مشتاقان بازی های فوتبال تیم های اروپایی مانند؛ آرسنال ، رئال مادرید و بایرن مونیخ بشمار می رود. بررسی صفحه عبدالله در فیس بوک نشان می دهد که وی از علاقمندان ورزش بدن سازی ، سلاح های جنگی و اسلحه سرد، کارد بوده است.
روزنامه نگاران تحقیقی و پرکار فرانسوی موفق شدند در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر اطلاعاتی در مورد این شخص و عکسی از وی بیابند. همین روزنامه نگاران می گویند که بجز احتمال بسیار کم اشتباه در مورد هویت عبدالله، این اطلاعات می تواند درست باشد.
در حساب توئیتر عبدالله مسئله مهمی به چشم نمی خورد ولی پانزده دقیقه پیش از آغاز حمله به سربازان فرانسوی، یک پست به زبان عربی منتشر کرده و در آن نوشته است: « مذاکره امکان ندارد، هیچ قول و قراری ممکن نیست، هیچ سفارشی انجام نشد و مطمئناً بازگشت دوباره [پاریس] ممکن نیست. صلح در جنگ وجود ندارد ».
عبدالله چهل و پنج دقیقه پیش از حمله به سربازان فرانسوی چند پست که از آنان بوی گرایش های مذهبی به مشام می رسد در توئیتر خود منتشر کرده است. در توئیتر عبدالله همچنین یک مطلب که به زبان انگلیس خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهور تازه آمریکا منتشر شده و در آن نوشته است: « شما دونالد ترامپ نیستید و از حالا نام رسمی شما؛ دونالد دوک می باشد» دونالد دوک نام اردک مشهور فیلم های کارتونی شرکت والت دیسنی است. عبدالله در فیس بوک از طرفداران فیلم های آمریکایی؛ مامان دوباره از هواپیما جا ماندم و شیر شاه است. عبدالله همچنین جزو دنبال کنندگان صفحات ژنرال السیسی رئیس جمهور مصر و باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا بود.
پس از این پیام، دیگر نه در فیس بوک و نه در توئیتر خبری از او مشاهده نشده است و همین مسئله می تواند تاًیید کننده این باشد که حمله کننده موزه لوور عبدالله است.
پس از حملات تروریستی دو سال گذشته در فرانسه شمار بازدید کنندگان موزه لوور در پاریس که اکثریت آن را جهانگردان خارجی تشکیل می دادند بشدت پایین آمده است. سال گذشته لوور نزدیک به دومیلیون بازدید کننده کمتر از سال های پیش داشت. این حمله تازه می تواند بیش از پیش به صنعت جهانگردی فرانسه آسیب وارد کند.
چهارم فوریه 2017