چهار وکیل ایرانی برنده جایزه شورای انجمن‌های حقوقی و وکلای اروپا

0
213

شورای انجمن‌های حقوقی و وکلای اروپا، چهار وکیل ایرانی را که سابقه حبس سیاسی دارند، بعنوان برندگان جایزه حقوق بشری این نهاد معرفی کرد. نسرین ستوده، عبدالفتاح سلطانی، محمد نجفی و امیرسالار داودی، چهار وکیل برگزیده این نهاد حقوق بشری اروپایی هستند. 

شورای انجمن‌های حقوقی و وکلای اروپا، که در سال ۱۹۶۰ پایه‌گذاری شد، یک نهاد غیرانتفاعی است که از أصول بنیادین قضایی در چارچوب دموکراسی و حقوق بشر حمایت می‌کند.

شورای انجمن‌های حقوقی و وکلای اروپا، در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۸ نوامبر منتشر کرد، اعلام کرد: جایزه حقوق بشری سال ۲۰۱۹ این شورای غیردولتی اروپایی به چهار وکیل ایرانی که سابقه حبس سیاسی دارند، اعطا می‌شود. سه تن از این وکلای ایرانی، نسرین ستوده، محمد نجفی و امیرسالار داوودی، همزمان با اعطا این جایزه در زندان به سر می‌برند.

نسرین ستوده، یکی از برندگان جایزه شورای انجمن‌های حقوقی و وکلای اروپا، در آخرین کیفرخواست صادر شده از سوی قوه قضائیه ایران، برای اتهامات متعدد، در مجموع به ۳۸ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.

عبدالفتاح سلطانی، که در اسفند ۱۳۹۰ به ۱۰ سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده بود، پس از گذراندن ۷ سال زندان، روز ۳۰ آبان ۱۳۹۷ به طور مشروط آزاد شد.

نسرین ستوده و عبدالفتاح سلطانی از اعضا کانون مدافعان حقوق بشر در ایران هستند.

محمد نجفی، که در پی اطلاع‌رسانی درباره وحید حیدری، یکی از جانباختگان اعتراضات دی ماه ۹۶ در بازداشتگاهی در اراک، دستگیر شد، در چندین پرونده برای اتهامات متعدد، به ده سال، سه سال و یک سال حبس محکوم شده است.

به گزارش رادیوفرانسه؛ امیرسالار داوودی، که در مجموع برای اتهامات متعدد به ۳۰ سال حبس محکوم شده است، از روز ۲۹ آبان ۹۷ در بازداشت به سر می‌برد.