چهار شهروند بهایی محکوم به یک سال زندان با عفو از زندان آزاد شدند

0
202

چهار شهروند بهایی به نام‌های دری امری، می خلوصی، ساقی فدایی و شایان تفضلی در ادامه روند عفو زندانیان به مناسبت «چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» شامگاه سه‌شنبه ۳۰ بهمن و صبح اول اسفند ۹۷ از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شدند. هر کدام از آنها محکوم به یک سال حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق اشاعه مذهب بهاییت» بودند. سه نفر از آنها در آبان و یک نفر در آذر ۹۷ به زندان برای اجرای حکم فراخوانده شدند.

می خلوصی و ساقی فدایی برای اجرای حکم یک سال در تاریخ ۹ آبان ۹۷ خود را به زندان وکیل‌آباد مشهد و دری امری روز ۲۳ آبان ماه به زندان منتقل شد. شایان تفضلی نیز در تاریخ پنجم آذر ماه ۹۷ برای اجرای حکم به زندان فراخوانده شد.

دری امری، می خلوصی و شایان تفضلی هر سه در تاریخ ۱۲ خرداد ۹۳ توسط ماموران اداره اطلاعات مشهد بازداشت شدند. آنها در منزل می خلوصی همراه با چند مهمان دیگر «مشغول دعا» بودند که ماموران وارد خانه شدند. چند روز بعد ساقی فدایی فرزند می خلوصی نیز بازداشت شد.

دری امری و می خلوصی و شایان تفضلی به مدت ۵ ماه و ساقی فدایی به مدت ۸۵ روز در زندان وکیل آباد مشهد به سر بردند. پس از آن هر کدام با مبلغ وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. همه آنها در شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق اشاعه مذهب بهاییت به یک سال حبس محکوم شدند و این حکم در شعبه ۲۰ دادگاه تجدیدنظر مشهد در شهریور ۹۷ تایید شد.

یک منبع مطلع پیش از این در تاریخ ۲۵ آبان ماه درباره دادگاه آنها و مستندات اتهامشان گفته بود: «مستندات این اتهام روشن نبود. در پرونده آمده بود که اینها با افراد غیربهایی در ارتباط بودند و تشکیلاتی برای تبلیغ مذهب بهاییت داشته‌اند. سوال‌های هم که در بازجویی شان مطرح می‌شد این بوه که آیا آنها با کسی درباره مذهب بهایی صحبت کرده‌اند و کتاب دینی‌شان را برای دیگران خوانده‌اند.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در اایرانبه گفته این منبع ساقی فدایی و شایان تفضلی متولدین سال ۱۳۶۹، حتی به دلیل داشتن دیانت بهایی از حق تحصیل در دانشگاه محروم شده‌اند. به گفته این منبع «هر دو آنها در کنکور سال ۱۳۸۷ شرکت کردند که به دلیل داشتن مذهب بهایی مواجه با نقض پرونده در سازمان سنجش شدند و هرگز وارد دانشگاه نشدند. این دو هیچکدام در فرم‌های ثبت‌نام کنکور مذهب‌شان را قید نکرده بودند با این حال از از ورود به دانشگاه با عنوان «نقض پرونده» محروم شدند.»