چهار شرط اولاند برای موافقت فرانسه با توافق اتمی با ایران

0
134

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه چهار شرط پاریس را برای موافقت با توافق اولیه با ایران بر سر برنامه اتمی اش اعلام کرد.

اولاند در کنفرانس خبری مشترک خود با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در بیت المقدس، در بیان این شرط ها گفت: “اول اینکه ایران بدون تاخیر تمام تاسیسات اتمی خود را تحت نظارت بین المللی قرار دهد.”

 

رئیس جمهوری فرانسه افزود: ”دوم، غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد را متوقف کند.”

 

به گفته فرانسوا اولاند: ”سوم، ذخایر اورانیوم غنی سازی شده را کاهش دهد. و در ‌‌‌نهایت، ساخت راکتور آب سنگین اراک را متوقف کند.”

او گفت که از یک توافق مقدماتی حمایت می‌کند اما این توافق را منوط به رعایت شروط یاد شده دانست.

فرانسوا اولاند پیش از آن نیز در بدو رسیدنش به اسرائیل تاکید کرده بود که پاریس به ایران اجازه دستیابی به جنگ افزارهای اتمی را نخواهد داد.

اولاند که در مراسم استقبال رسمی‌اش در فرودگاه بن گوریون سخن می‌گفت، افزود فرانسه تا زمانی که یقین حاصل نکند تهران از برنامه تسلیحات اتمی خود دست کشیده، بر ادامه تحریم‌های ایران اصرار خواهد کرد.

روزنامه فرانسوی لوموند در شماره ۱۲ نوامبر خود، با اشاره به مذاکرات اخیر اتمی ایران با گروه ۱+۵، نوشته است که فرانسه، سد راه یک توافق سازشکارانه میان ایران و آمریکا در این مذاکرات شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛روزهای هفتم تا نهم نوامبر جاری، مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژنو برگزار شد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این مذاکرات، سه بار جلسات سه جانبه برگزار کردند.

در حالی که همه خبرها و گزارش ها، از توافق قریب الوقوع حکایت داشت، در لحظات آخر و پس از سه روز مذاکرات فشرده، دو طرف از وجود اختلافات سخن گفتند و ادامه مذاکرات را به ۲۰ نوامبر موکول کردند.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، گروه ۱+۵ را تشکیل می دهند.

نتانیاهو که از پیشرفت‌ها در مذاکرات ژنو ابراز ناخرسندی کرده بود، از فرانسه خواست تا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، از خود نرمش نشان ندهد.