پرسش فرهنگی از 17 نامزد انتخاباتی؛ رامبد جوان: دولت‌تان دست از دخالت‌های سلیقه‌ای و غیرحرفه‌ای در سینما برمی‌دارد..؟

0
269

سوال اصلی رامبد جوان از کاندیداهای ریاست جمهوری این است که آیا آنها اجازه می‌دهند سینماگران کار حرفه‌ایشان را انجام دهند و دولت آنها از دخالت‌های سلیقه‌ای و غیرتخصصی در عرصه سینما دست برمی‌دارد.

 مهر گزارش داد؛ رامبد جوان کارگردان و بازیگر سینما در گفتگو با بیان این مطلب که می‌خواهم بدانم آیا رئیس‌جمهور دولت آینده اجازه می‌دهد که سینماگران کار خود را انجام دهند یا خیر، گفت: دولت نباید فراموش کند که سینماگران به خوبی می‌دانند چگونه کار خود را انجام دهند. سیستم دولتی باید به این باور برسد که سینماگران افرادی متخصص هستند و به خوبی می‌دانند چگونه کار کنند.

وی توضیح داد: ما خوشحال می‌شویم که دولت این را درک کند که ما کار خود را خوب بلد هستیم و همه چیز را به دست ما بسپارند. دولت تنها حمایتی که می‌تواند در حوزه سینما داشته باشد این است که راه را برای تولید فیلم‌های سینمایی باز کند نه اینکه در بدترین شرایط با ممیزی‌های سلیقه‌ای و غیر قابل باور، یک فیلم خوب را تبدیل به بدترین فیلم ممکن کند.

6mh9z15squmfw3zlm0t

جوان ادامه داد: خوشبختانه افراد ثروتمند بسیاری در این کشور حضور دارند و بر اساس تجربه‌ای که داشته‌ام، به جرات می توانم بگویم که هر دو ماه یک بار با پیشنهاد سرمایه‌گذاری مواجه می‌شوم که تمایل به ساخت فیلم در سینمای ایران دارند. البته خودمان هم پول داریم و می‌خواهیم در سینما کار کنیم و براساس تجربه‌هایی که کسب کردیم نیز راه‌های سرمایه گذاری در سینما را می‌دانیم ولی اگر شرایط برای سرمایه‌گذاری امن نباشد نمی‌توان سرمایه‌گذار را قانع کرد که در این عرصه بماند.

دولت آینده اجازه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت سینما را بدهد.

کارگردان فیلم سینمایی “ورود آقایان ممنوع” گفت: اگر شرایط در جامعه به گونه‌ای باشد که بتوانیم فیلم خود را بسازیم و سینماهایی وجود داشته باشد که بتوانیم فیلم خود را در آن اکران کنیم، بی‌شک سینما دیگر نیازی به حمایت از سوی دولت نخواهد داشت. امیدوارم دولت آینده شرایطی را فراهم کند که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اجازه ساخت سینما را در کشور داشته باشند چراکه پول کافی برای چنین سرمایه گذاری هایی در جامعه وجود دارد.

جوان تاکید کرد: اگر اجازه دهند سینما کار خود را انجام دهد، دیگر فیلم بدی ساخته نخواهد شد و ما هم می دانیم که چگونه مخاطب را به سینما کشانیم. اصلا کجای دنیا دولت تا این حد و در جزئیات در کار سینما دخالت می‌کند. دولت تنها کاری که می‌تواند انجام دهد این است که از هنرمندان حمایت کرده و شرایط را برای فعالیت آنها فراهم کند.

وی در پایان بیان کرد: متاسفانه بسیاری از مدیران ما در عرصه فرهنگ و هنر، افراد بی‌سوادی بوده اند که اطلاعاتی در زمینه سینما ندارند اما همین افراد به خود اجازه می دهند که در رابطه با سینما نظر دهند.

IMAGE634823569657475010

رامبد جوان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون, کارگردان و مجری تلویزیون متولد ۱ دی ۱۳۵۰ در محله شهرآرای تهران است.

روند شروع به کار هنری او به ترتیب در تئاتر، تلویزیون و سینما بوده است. او در یازده فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌است. وی در یک قسمت از مجموعه تلویزیونی پرطرفدار همسران نقش کوتاهی داشت و همین باعث حضور پررنگ وی در مجموعه تلویزیونی خانه سبز در نقش فرید صباحی شد. نقش‌هایی که جوان در سینما و تلویزیون ایفا می‌کند بیشتر جنبه طنز دارد.

وی کارگردانی چهار مجموعه تلویزیونی به نام‌های گمگشته و نشانی و مسافران و توطئه فامیلی را به عهده داشته‌است که مجموعه نشانی ایام نوروز ۸۷ از شبکه دو سیما پخش شد. مجموعه گمگشته به نویسندگی سید سعید رحمانی و علیرضا کاظمی پور نیز در ماه رمضان سال ۱۳۸۰ از سیما پخش شد که با استقبال تماشاگران مواجه شد.

در سینما نیز اسپاگتی در هشت دقیقه را در کارنامه خود دارد که جایزه بهترین کارگردانی دوره بیستم جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را در سال ۱۳۸۴ از آن خود کرد.

او در جشنواره ۲۹ فجر به عنوان کارگردان در فیلم ورود آقایان ممنوع شرکت داشت و توسط همین فیلم در زمان اکران فروشی بالغ بر ۶ میلیارد تومان بر جای گذاشت و فیلم پر مخاطب شبهای رمضان ۹۰ بود. همچنان رامبد جوان در جشنواره 31 فجر سیمرغ بهترین بازیگر مکمل نقش مرد از فیلم گناهکاران را دریافت کرد.