چندمین هشدار پرزیدنت ترامپ به جمهوری اسلامی

0
193

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران پیش از ترک کاخ سفید گفت که جمهوری اسلامی در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد و باید بسیار مراقب باشد.

پرزیدنت ترامپ روز جمعه ۲۱ تیر پیش از سفر به ایالت های ویسکانسین و اوهایو دقایقی با خبرنگاران گفتگو کرد. او در پاسخ به سوالی درباره جمهوری اسلامی گفت: «جمهوری اسلامی بهتر است مراقب باشد. آنها دارند به حیطه خطرناکی پا می‌گذارند. جمهوری اسلامی، اگر این را می‌شنوی، بدان که باید خیلی مراقب باشی!»

پرزیدنت ترامپ در روزهای گذشته و در خصوص جمهوری اسلامی چند بار هشدار داده و به آنها گفته است که مراقب باشند.

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه در توئیتر گفته بود به زودی تحریم‌های اساسی علیه جمهوری اسلامی اعمال خواهد شد. از جرئیات و زمان اعمال این تحریم‌ها خبری منتشر نشده است.

​رئیس جمهوری آمریکا یک روز پیشتر و در جریان دیدار با امیر قطر در کاخ سفید به جمهوری اسلامی برای «کارهای بسیار بدی» که انجام می‌دهد، هشدار داده و گفته بود «باید خیلی مراقب» باشند.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین دوشنبه ۱۷ تیرماه با رئیس جمهوری فرانسه درباره ادامه تلاش‌ها برای اطمینان از دست نیافتن جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای و پایان دادن به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در خاورمیانه رایزنی کرد.

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه تائید کرد که جمهوری اسلامی درصد غنی‌سازی اورانیوم را از ۳.۶۷ درصد بالاتر برده است.

صدای آمریکا گزارش داد؛ این دومین اقدام جمهوری اسلامی برای فشار به طرف های اروپایی است. جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۱۶ تیر ماه به صورت رسمی اعلام کرد نسبت به تعهد خود به توافق هسته ای درباره «میزان درصد و غلظت غنی سازی» پایبند نیست و از غنی سازی ۵ درصد اورانیوم خبر داد. براساس برجام، جمهوری اسلامی از افزایش غنی سازی اورانیوم به بالاتر از محدوده ۳.۶۷ درصدی منع شده بود.