چطور خورشید‌گرفتگی ۲۹ اسفند را ببینیم؟

0
135

قرار است روز جمعه ۲۹ اسفند ماه به صورت کامل چهره خورشید را بپوشاند و خورشید‌گرفتگی را ایجاد کند که تنها بخشی کوچک از ساکنان زمین قادر به مشاهده آن خواهند‌بود.

خورشيد‌گرفتگي روز جمعه اولين نمونه كسوف كامل از نوامبر 2013 خواهد‌بود. سايه تاريك ماه در اين روز مسيري منحني را از آتلانتيك شمالي و اقيانوس‌هاي قطبي آغاز خواهد‌كرد.

نقطه آغازين اين مسير جنوبي‌ترين نقطه گرينلند خواهد‌بود و سپس مسيرخود را در جهت پادساعتگرد به سوي شمال شرق ادامه داده و از ميان ايسلند، آمريكا و بريتانيا عبور خواهد‌كرد.

سايه ماه سپس از بالاي جزاير فارو و جزاير سالبارد نروژ عبور كرده و به سوي جوب غرب رفته و در قطب شمال به سفر خود روي زمين پايان خواهد‌داد.

از آنجايي كه به دليل مسير مخصوص اولين خورشيد‌گرفتگي كامل سال 2015 تعداد كمي از ساكنان زمين قادر خواهند‌بود اين رويداد را مستقيم تماشا كنند، امكان تماشاي آنلاين آن نيز فراهم آمده‌است و علاقمندان مي‌توانند اين خورشيد‌گرفتگي را از طريق وب‌سايت رصد‌خانه مجازي و يا برروي وب‌سايت اسپيس مشاهده كنند. جامعه رصد آنلاين Slooh نيز اين رويداد را از ساعت 08:30 به وقت گرينويچ به صورت آنلاين و زنده پخش خواهد‌كرد.

محصول جانبي خورشيد‌گرفتگي كامل، خورشيد‌گرفتگي جزئي در ابعادي بزرگ خواهد‌بود كه مي‌توان آن را از سرتاسر اروپا، شمال آفريقا، و بيشترين بخش‌هاي شمال آسيا مشاهده كرد. ساكنان اروپا متناسب با موقعيتي كه دارند شاهد آن خواهند بود كه 50 تا 90 درصد چهره خورشيد توسط سايه ماه پوشانده مي‌شود. زمان محلي آغاز خورشيد‌گرفتگي در شهرهاي مختلف اروپا و آسيا را مي‌توان در اين جدول كه توسط انجمن نجومي سلطنتي كانادا تهيه شده يافت.

 گزارش همشهری به نقل ازNBC، افرادي كه در مناطقي قرار دارند كه مشاهده خورشيد‌گرفتگي در آنها امكان‌پذير است بايد به ياد داشته باشند كه نگاه كردن مستقيم بدون تجهيزات ايمني به اين پديده زيباي طبيعي مي‌تواند آسيب‌هاي موقت و دائم متعددي به چشم آنها وارد آورد. براي تماشاي اين رويداد بهتر است از عينك‌هاي ويژه خورشيد‌گرفتگي و يا اتاق تاريك يا دوربين تك‌سوراخي استفاده كرد.