چراغ سبز ناسا برای ساخت “دریم چیسر”

0
218

شرکت “سیرا نوادا” گزارش داد که سازمان فضایی آمریکا(ناسا) طرح نهایی فضاپیمای قابل استفاده مجدد “دریم چیسر” را تصویب کرد. این بدان معنی است که سیرا نوادا می‌تواند یک نمونه کامل این فضاپیما را برای استفاده در مأموریت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی تولید کند.

فضاپیمای مداری باربری و سرنشین‌دار “دریم چیسر” توسط شرکت سیرا نوادا ساخته شده است که به شکل عمودی پرتاب می‌شود و می‌تواند به شکل افقی فرود آید. “دریم چیسر” ۹ متر طول ۷ متر عرض(فاصله بین دو بال) و حدود ۱۱ تن وزن دارد و برای حمل ۷ سرنشین به مدارهای نزدیک زمین طراحی شده است.

این فضاپیما به صورت عمودی با موشک اتلس ۵ پرتاب شده و به صورت افقی توانایی فرود بروی باندهای معمولی را دارد.

نکته جالب توجه آنکه “دریم چیسر” توانایی ۲۱۰ روز ماندگاری در مدار(در زمان اتصال به ایستگاه فضایی بین المللی) را دارد و سرنشینان آن در زمان بازگشت، فشاری کمتر از ۱.۵ نیروی جی را تحمل خواهند کرد.

این فضاپیما در صورتی که به عنوان ناو باربری بدون سرنشین بکار گرفته شود، قابلیت حمل ٥٥٠٠ کیلوگرم بار به مدار و بازگرداندن ۲ تن بار از فضا به زمین را دارد که امتیاز بزرگی بشمار می‌رود و می‌تواند نتایج آزمایش‌های انجام شده در ایستگاه فضایی بین‌المللی را با خود به زمین بیاورد.

این فضاپیما با توجه به امکانات خود، امکان دارد به عنوان یک آزمایشگاه مداری خودکار با توانایی هدایت از راه دور نیز عمل کند.

سیرا نوادا برای فرود موفقیت آمیز دریم چیسر در سال ۲۰۱۳ با شکست مواجه شده بود. اما پس از بازطراحی و انجام بررسی‌های زمینی، در پرواز دوم که سال گذشته انجام داد توانست مدل آزمایشی را که از یک بالگرد رها شده بود با موفقیت در بیابان موهاوی فرود بیاورد.

در این آزمایش فضاپیما با یک کابل ۶۰ متری به بالگرد متصل شده بود که بعد از رسیدن به ارتفاع تقریبا سه کیلومتری از آن جدا شد و با استفاده از یک سامانه خودکار هدایت پرواز به آرامی فرود آمد. این آزمایش در پایگاه فضایی تحقیقاتی آرمسترانگ متعلق به سازمان فضایی آمریکا در کالیفرنیا انجام شد.

به گزارش ایسنا؛ دریم چیسر به عنوان وسیله‌ای برای حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی به ناسا ارائه شد اما پیشنهاد شرکت سیرا نوادا به رقابت نهایی نرسید. اما اینک باقبول طرح نهایی توسط سازمان فضایی آمریکا، این شرکت می‌تواند در ردیف شرکت‌های دیگر قرار گیرد و ساخته خود را به ناسا اجاره دهد.