چراغ سبز دونالد ترامپ برای بازگشت شرکت فرانسوی توتال به ایران؛ فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
296

به نقل از پاتریک پویانه مدیر عامل شرکت نفتی فرانسوی توتال، فرانسه چهار ماه پیش از فوریه گذشته منتظر اقدام آمریکا در زمینه تحریم های ایران بوده و شرکت توتال اکنون می تواند در بخش انرژی در ایران سرمایه گذاری نماید. این نخستین بار است که توتال در یک معامله بزرگ در زمینه گاز شرکت می کند. مبلغ سرمایه گذاری توتال بالغ بر چهار میلیارد و هشتصد میلیون دلار است.

پس از اجرای برجام ، توتال نخستین شرکت غربی است که وارد صنعت انرژی ایران می شود. پیش نویس این قرارداد در نوامبر 2016، میان ایران و فرانسه امضاء شده بود. شرکت های غربی نگران واکنش مخالفت آمیز آمریکا بودند، ولی گویا آقای ترامپ به دلیل فشار کشور های اروپایی نتوانسته مانعی برای شرکت توتال ایجاد نماید.

آقای ترامپ دعوت امانوئل ماکرون رئیس جمهور تازه فرانسه را برای شرکت در مراسم رژه نظامی سالگرد انقلاب کبیر فرانسه در پاریس پذیرفته است. در این رژه یک واحد نظامی آمریکایی نیز شرکت خواهد کرد.

شرکت توتال برای بهره برداری از میدان گازی پارس جنوبی در ایران یک کنسرسیوم با شرکت ملی گاز چین و شرکت نفتی ایرانی پتروپارس تشکیل داده است. توتال مالک پنجاه و یک درصد از سهام می باشد. سهم شرکت چینی در این قرار داد سی درصد و سهم شرکت ایرانی پتروپارس نوزده و نه دهم درصد می باشد.

میدان گازی پارس جنوبی میان ایران و کشور قطر مشترک است. بنا بر گزارش های موثق پس از انقلاب اسلامی و روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی این قطر بوده که تاکنون بیشترین مقدار گاز را در این منطقه مشترک استخراج کرده است.

قطر پس از تهدیدات عربستان و کشور های دنباله روی سعودی بیش از پیش به ایران و ترکیه نزدیک شده است. این قرار داد از سویی به ایران اجازه بهره برداری از سهم گاز خود در میدان گازی پارس جنوبی را می دهد و از سوی دیگر می تواند منجر به همکاری میان قطر و ایران در زمینه گاز رسانی از راه عراق به بنادر مدیترانه سوریه و از آنجا به جنوب اروپا شود.

برای اجرای این طرح عظیم نیاز به پاکسازی عراق و سوریه از گروه های تند روی اسلامی می باشد و بنا بر گزارشات پشت پرده شماری از مشاورین دونالد ترامپ موافق جایگزینی نیروهای ایران در مناطق آزاد شده از دست داعش می باشند. این مشاورین بر این باورند که استقرار نیرو های شیعه وابسته به ایران می تواند جلوی بازگشت تروریست های سنی در این مناطق را بگیرد.

سوم ژوئیه 2017