چالش دیزنی و «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟»

0
341

رابرت زمکیس اعلام کرد با وجود آماده بودن یک فیلمنامه عالی، دیزنی انگیزه‌ای برای ساخت دنباله برای لایواکشن موفق ۳۰ سال پیش خود یعنی «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟» ندارد.

 رابرت زمکیس فیلمنامه‌نویس و کارگردان آمریکایی اعلام کرد فیلمنامه «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ ۲» آماده است، اما دیزنی علاقه‌ای به ساخت آن ندارد. زمکیس این خبر را هفته گذشته در میزگرد خبری آخرین فیلم خود «به مارون خوش آمدی» بیان کرد.

رابرت زمکیس را به عنوان یکی از خلاق‌ترین و خیال‌پردازترین کارگردانان هالیوود به حساب می‌آورند که خالق آثار مهمی چون «بازگشت به آینده»(۱۹۸۵)، «فارست گامپ»(۱۹۹۴)، «دور افتاده»(۲۰۰۰) و «پرواز»(۲۰۱۲) است.

یکی از کارهای اولیه او کارگردانی لایواکشن کمدی «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت» به تاریخ ۱۹۸۸ است. این فیلم ترکیبی از انیمیشن و لایواکشن با عناصری از ژانر فیلم‌های نوآر بود و ماجرای آن در اواخر دهه ۴۰ اتفاق می‌افتد؛ زمانی که آدم‌ها و شخصیت‌های کارتونی کنار هم زندگی می‌کردند. فیلم داستان کارآگاهی خصوصی را روایت می‌کند که ماموریت دارد شخصیتی کارتونی به نام «راجر ربیت» یا راجر خرگوشه را به جرم قتل یک تاجر دستگیر کند.

سال ۱۹۸۱ کمپانی دیزنی حقوق فیلمنامه را خرید و بعد از مدتی پای اسپیلبرگ را به عنوان تهیه کننده به این پروژه باز کرد. «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟» سال ۱۹۸۸ اکران شد و به سرعت تحسین منتقدان را برانگیخت و با فروشی ۳۲۹ میلیون دلاری به یک بلاک‌باستر یا ستاره پرفروش تبدیل شد. «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟» باعث بازگشت دوباره توجه‌ها به دوران عصر طلایی انیمیشن‌های آمریکایی و سرآغاز ورود به دوره انیمیشن‌های مدرن و رنسانس دیزنی شد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسید دیزنی علاقه‌ای به ساخت دنباله برای این انیمیشن موفق ندارد. زمکیس در پاسخ به پرسشی درباره احتمال ساخت قسمت دوم این فیلم توسط دیزنی گفت: فکر نمی‌کنم اتفاق بیفتد. نمی‌دانم داستان آن دیگر  قرابتی با دنیای دیزنی دارد یا نه، چراکه در این فیلم هیچ ملکه‌ای وجود ندارد. در حال حاضر یک فیلمنامه فوق‌العاده برای قسمت ۲ آن در دیزنی وجود دارد ولی فکر می‌کنم در صفحه رادار آنان نیست.

صحبت‌های زمکیس نوعی طعنه به دیزنی بود ولی درنهایت این نکته واضح است که او عقیده دارد خط سیر این انیمیشن همخوانی چندانی با دنیای این روزهای دیزنی ندارد. البته شاید بتوان این نکته را هم اضافه کرد که دیزنی به دنبال پروژه‌های پولساز است و شاید درباره موفقیت دنباله یک لایواکشن ۳۰ ساله تردیدهای زیادی دارد.

به گزارش مهر به نقل از مووی‌وب، درباره فیلمنامه نیز سوال‌های مطرح است زیرا دقیقا مشخص نیست نویسنده فیلمنامه‌ای که زمکیس به آن اشاره می‌کند چه کسی است. سال گذشته نام جی‌جی ‌آبرامز فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده مطرح آمریکایی حول پروژه «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ ۲» مطرح شد ولی تا جایی که اطلاعات موجود است این همکاری به سرانجامی نرسید. در هرصورت آن چه اکنون واضح است این است که یک فیلمنامه فوق‌العاده برای این انیمیشن موجود و آماده ساخته شدن است و این دیزنی است که باید تصمیم بگیرد راجر باز هم می‌تواند روی پرده‌ها بیاید یا نه.