چاقوی «توتنخامون» از جنس شهاب‌سنگ است!

0
193

دانشمندان اعلام کردند چاقوی دفن شده به همراه جسد «توتنخامون»، فرعون مشهور مصر باستان، از شهاب‌سنگی آهنی درست شده است.

دانشمندان پس از بررسی‌ چاقوی آهنی «توتنخامون» پادشاه مصری به این نتیجه رسیدند که فلز این سلاح از یک شهاب‌سنگ گرفته شده است.

محققانی از موزه مصر قاهره، دانشگاه «پیزا» و موسسه پولی‌تکنیک میلان روی این پروژه آزمایشات متعددی از جمله اشعه ایکس انجام داده‌اند. براساس گزارشی که اخیرا در نشریه علمی «علم شهاب‌سنگ و سیاره‌ای» منتشر شده، درصد بالای فلز نیکل و کوبالت با میزان یافت‌شده در سنگ‌های کیهانی کشف شده از دوران ابتدایی پیدایش منظومه شمسی تطابق دارد.

این یکی از دو چاقویی است که هنگام کشف مقبره «توتنخامون» در سال 1925 توسط «هوارد کارتر» باستان‌شناس پیدا شد. چاقوی دیگر از جنس طلا بود. با وجود گذشت سه هزار و 300 سال از عمر این چاقو، هیچ نشانی از زنگ‌زدگی روی آن دیده نمی‌شود.

به گزارش هافینگتون پست، سلاح شهاب‌سنگی پادشاه «توت» دسته‌ای طلایی و قبه‌ای کریستالی دارد. این چاقو طی 91 سال گذشته سوالات زیادی برای باستان‌شناسان پیش آورده؛ چرا که در آن زمان ساخت ابزار آهنی در مصر بسیار نادر بوده است.

گروه تحقیقاتی این پروژه اعلام کردند که موفق شده‌اند دقیقا همان سنگ کیهانی که آهن این چاقو از آن تهیه شده را پیدا کنند. آن‌ها با بررسی منطقه‌ 2000 کیلومتری اطراف دریای سرخ به شهاب‌سنگ‌های متعددی رسیدند و پس از انجام آزمایشات فراوان،‌ تعداد این سنگ‌های آسمانی آهنی را به 20 عدد کاهش دادند. در پایان مشخص شد یکی از این سنگ‌ها دقیقا منبع استخراج آهن برای ساخت چاقوی «توتنخامون» بوده است.

به گزارش ایسنا؛ این کشف بزرگ نشان می‌دهد مصریان باستان در 13 قرن پیش از میلاد مسیح، یعنی 2000 سال قبل از پیدایش تمدن غرب، ‌می‌دانستند که این تکه سنگ‌ها از آسمان فرود آمده‌اند.