پیک جدید کرونا؛ شدید، پرشتاب و سخت

0
92

در دویست‌وپنجاه‌ونهمین روز از شیوع رسمی کرونا در ایران، آمار فوتی‌ها به ۳۶هزارو۵۷۹ نفر رسیده و با ادامه روند مرگ روزانه بیش از ۴۰۰ نفر، تنها یک روز و نیم با عدد ۳۷هزار مرگ بر اثر کرونا فاصله داریم. 

 اول فروردین آمار ابتلای روزانه یک‌هزار و ۲۳۷نفر و فوتی‌ها ۱۴۹نفر بود. حالا اما پس از گذشت ۷‌ماه و نیم، آخرین آمار فوتی‌ها ۴۱۹نفر است و مبتلایان ۸هزارو۴۵۲نفر؛ یعنی در ۲۳۰روز، نزدیک به ۳برابر در آمار فوتی‌ها و ۷برابر در آمار ابتلا افزایش داشتیم. 

تحلیل آمارها نشان می‌دهد هم‌اکنون از میان حدود ۸۵۰۰مبتلای روزانه، ۵درصد جانشان را از دست می‌دهند. حالا اگر تعداد فوتی‌ها به ۶۰۰نفر در روز برسد، تعداد مبتلایان در یک شبانه‌روز به بالای ۱۲هزار نفر خواهد رسید.

آمارهای رسمی تنها به مراجعه به بیمارستان محدود می‌شود و ده‌ها هزار نفر برای تست کرونا به آزمایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند که آمارشان در فهرست رسمی وزارت بهداشت ثبت نمی‌شود. 

بسیاری از رسانه‌ها، این روزها را روزهای سیاه کرونا نامگذاری کرده‌اند و گواه آن اعلامیه‌های ترحیم بر سردر خانه‌های بسیاری از شهروندان در کوچه و پس‌کوچه‌های شهرهاست. 

حسین قناعتی، رئیس سابق اتاق فکر ستاد مقابله با کرونای تهران و دبیر اتاق فکر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، می‌گوید چندماه پیش، رسیدن به آمار روزانه ۶۰۰مرگ را پیش‌بینی کرده بودیم و حالا فاصله چندانی با این رقم وجود ندارد. 

به گفته او، با وضعیتی که در مدیریت شیوع ویروس کرونا در کشور در پیش گرفته شده تا چند هفته دیگر به این عدد خواهیم رسید. اما این تنها خبر نگران‌کننده قناعتی نیست. او می‌گوید: ترسناک‌تر از این عدد، چندبرابرشدن آمار فوتی‌های روزانه است که با ادامه روش‌های فعلی، بعید نیست که به آن برسیم. 

قناعتی می‌گوید ما بی‌دلیل به کرونا باختیم، برای حل هر موضوعی باید ابتدا آن را شناخت، تا درست عمل کرد. در اردیبهشت که آمار شیوع کرونا کمی مدیریت شده بود، یکی از مسئولان پشت تریبون رفت و گفت که ما در مدیریت کرونا دنیا را شگفت‌زده می‌کنیم. این همان شگفت‌زدگی دنیاست؟ 

رئیس سابق اتاق فکر ستاد مقابله با کرونای تهران معتقد است برای موفقیت در هر برنامه‌ای باید طراحی، اجرا و ارزشیابی‌های مکرر انجام شود؛ درحالی‌که چنین اتفاقی برای مدیریت شیوع کرونا نیفتاد. کرونا درمان‌محور نیست، اما ما مدت‌ها زمان‌مان را برای درمان آن صرف کردیم. بعضی‌ها برای نجات بیمارانشان تا ۵۰۰میلیون تومان هم هزینه کردند تا داروی رمدسیویر تهیه کنند، اما حالا دنیا ثابت کرده که تفاوت زیادی میان بیماری که دارو می‌گیرد و آن که نمی‌گیرد وجود ندارد؛ بنابراین باید بر روش‌های پیشگیرانه تمرکز کرد.» به‌گفته قناعتی، کنترل کرونا کار پیچیده‌ای نیست، استفاده از ماسک، رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه کامل و هوشمند می‌تواند از ابتلای بیشتر جلوگیری کند.

برای اجرای دستورالعمل‌ها نباید به مردم التماس کرد، باید قانون گذاشت و از نیروی نظامی و انتظامی برای اجرای آن استفاده کرد و برای متخلفان مجازات‌های سنگین درنظر گرفت؛ چراکه انتشار بیماری مصداق قتل است: «آزمایشگاه‌ها شماره تماس افراد مبتلا را در اختیار دارند. مخابرات به‌راحتی می‌تواند تردد این افراد را کنترل کند. باید این اتفاق بیفتد تا از خروج از خانه مبتلایان جلوگیری و با متخلفان برخورد شود.» 

قناعتی می‌گوید، مسئولانی که در مدیریت کرونا کوتاهی کردند در روز قیامت، مسئول تک‌تک مرگ‌ها خواهند بود. ۲روز پیش بود که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران از بالا رفتن آمار فوتی‌ها و مبتلایان در ۳هفته آینده خبر داد و سخنگوی وزارت بهداشت هم بر آن صحه گذاشت.

حالا در این شرایط، زالی می‌گوید باید تهران ۲هفته تعطیل شود؛ مطالبه‌ای که چندین هفته است از سوی مسئولان میانی کشور مطرح می‌شود، اما ستاد ملی مقابله با کرونا زیر بارش نمی‌رود، ولی زالی می‌گوید برای تجدید قوای نیروی درمان نیاز به ۲هفته تعطیلی در پایتخت است. او اینها را در جلسه‌ای با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید. 

به گفته او، هم‌اکنون تهران در پیک سوم بیماری به سر می‌برد و در این پیک، برخلاف ۲پیک قبلی، با سرعت بیشتری به اوج بیماری رسیدیم که این موضوع نشان می‌دهد شتاب گرفتاری بیماری در تهران افزایش داشته است. 

او می‌گوید که در پیک‌های بعدی کرونا، شرایط سخت‌تر خواهد شد: «وجود بیماری‌های تنفسی همراه با آلودگی هوا و تغییرات فصلی سرما، عواملی‌اند که منجر به افزایش بیماری کرونا می‌شوند. همچنین بیماری آنفلوآنزا که معمولا از اواسط آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اوایل دی‌ماه موج اول آن ادامه پیدا می‌کند، می‌تواند در افزایش روند کرونا نقش داشته باشد.» 

هشدارهای فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای تهران اما با نگرانی‌های رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح‌دانشوری همراه است. 

همشهری نوشت؛ پیام طبرسی می‌گوید که حلقه محاصره کرونا تنگ‌تر از همیشه شده است، بیماری در حال چرخش سریع است و به‌نظر می‌رسد تهاجمی و افسارگسیخته شده است. او به ایرنا می‌گوید که ویروس شایع در کشور از نوع اروپایی است که دارای بیماری‌زایی بسیار شدید است. پیش از این، ویروس آسیای جنوب‌شرقی یا ووهان شایع شده بود که میزان انتقال و بیماری‌زایی آن کمتر بوده است، اما در ویروس نوع دوم، افراد خانوادگی یا دسته‌ای و خوشه‌ای مبتلا می‌شوند. همه اینها در شرایطی است که هنوز شواهدی از شروع آنفلوآنزا دیده نشده است.