پیوستن فلسطین به اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی: امید به عدالت و صلح

0
157

2 ژانویه 2015 ـ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از پیوستن کشور فلسطین به اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی به تاریخ امروز و اعلامیه روز دوشنبه آتی به منظور پذیرش صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی در مورد جرایم بین المللی ارتکابی در این سرزمین از 13 ژوئن 2014 استقبال می کند.

عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «پیوستن به اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی که جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت را در بر می گیرد، و دیگرِ عهدنامه های متعدد بین المللی، تعهد صریح فلسطین را به حرکت در جهت تبدیل به کشوری که به حاکمیت قانون و حقوق بشر احترام می گذارد نشان می دهد. فدراسیون از این تصمیم شجاعانه در جهت پایان دادن به چندین دهه معافیت از مجازات و بازگشت حاکمیت قانون ـ که پیش شرط های برقراری دوباره صلح در منطقه هستند ـ پشتیبانی می کند.»

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر با قاطعیت بارها از تحقیقات دادگاه بین المللی جزایی در فلسطین بر اساس وخامت شدید جرایم ارتکابی، به ویژه در سال های 2009ـ2008 و تابستان 2014 در غزه و نبودِ عدالت در سطح ملی ناشی از بی میلی دولت اسراییل و ناتوانی دولت فلسطین از تحقیق واقعی و پیگرد مسؤولان حقیقی این جرایم، پشتیبانی کرده است. [1]

فدراسیون در آخرین دیدار خود از غزه در اکتبر/نوامبر 2014 نتایج غم انگیز عملیات «لبه محافظتی» در غزه و تبعیض علیه فلسطینیان در سراسر سرزمین های اشغالی فلسطین را محکوم کرد. این مسایل به همراه رشد روزافزون شهرک سازی در کرانه باختری و بیت المقدس نشانه های آشکاری از نبودِ کامل اراده در دولت اسراییل برای یافتن راه حلی از طریق مذاکره هستند. [2]

شعوان جبارين، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و مدیر عمومی مرکز الحق، نیز گفت: «توسل به حقوق بین المللی کیفری برای ما بهترین وسیله برای تضمین عدالت برای قربانیان و جلوگیری از ارتکاب جرایم بیشتر است. اجرای اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی در فلسطین قربانیان را از صدایی بهره مند خواهد کرد که تاکنون جامعه بین المللی نشنیده است.»

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از تمام کشورها، به ویژه اسراییل و ایالات متحده امریکا، با تاکید می خواهد از مجازات فلسطین به خاطر استفاده از حق خود برای پیوستن به اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی پرهیز کنند.

فدراسیون از آن دسته کشورهای عضو اتحادیه‏ اروپا، و کانادا نیز، که عضو متعاهد اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی هستند ولی به طور رسمی با این حرکت فلسطین مخالفت کرده اند، خواسته است به سیاست یک بام و دو هوای خود در باره دستیابی به عدالت پایان دهند. [3]

کاترین گالاهر، نایب رییس فدراسیون و از مسؤولان ارشد مرکز حقوق اساسی مردم (CCR) در آمریکا، گفت: «ما از اسراییل می خواهیم، به جای مجازات فلسطین به خاطر این حرکت، خود نیز اساسنامه رُم را تصویب کند. ما از ایالات متحده امریکا و تمام کشورهای دیگر که به طور رسمی با پیوستن فلسطین به نظام بین المللی عدالت مخالف هستند، می خواهیم به تلاش های خود برای ممانعت از دستیابی به پاسخگویی پایان دهند و به جای آن از حقوق قربانیان برای دستیابی به عدالت و جبران حمایت کنند.»

فدراسیون از دادستان دادگاه بین المللی جزایی می خواهد بدون تاخیر در باره جرایم واقع در محدوده صلاحیت خود که دست کم پس از ژوئن 2014 در فلسطین رخ داده اند تحقیقات را آغاز کند.