پیش‌نویس قوانین جدید مهاجرتی آلمان ارائه شد

0
246

احزاب ائتلاف دولتی آلمان بسته پیشنهادی خود برای قوانین جدید مهاجرتی این کشور را ارائه کردند. نمایندگان مجلس (بوندس‌تاگ) به زودی در مورد این قوانین رأی‌گیری می‌‌کنند. تسهیل پذیرش نیروی متخصص خارجی از جمله این قوانین است. 

احزاب ائتلاف دولتی آلمان پس از هفته‌ها بحث و جدل، سرانجام بر سر پیش‌نویس قوانین جدید این کشور در زمینه سیاست‌های پناهندگی و مهاجرت به توافق رسیدند. بسته پیشنهادی دولت برای رأی‌گیری و تصویب هفته جاری به مجلس فدرال آلمان ارائه می‌شود. 

این پیش‌نویس به گفته نمایندگان ارشد فراکسیون‌های سه حزب دمکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دمکرات یک “توافق خوب” برای هر سه حزب است.

این “توافق” شامل هشت قانون در زمینه مهاجرت است. دولت آلمان می‌خواهد با تصویب این قوانین، شرایط مهاجرت نیروی متخصص به بازار کار آلمان را تسهیل و همزمان مهاجرت غیرقانونی به کشور را سخت‌تر کند.

هدف اصلی این قوانین، جذب نیروی متخصص فراتر از اتحادیه اروپاست. احزاب دولتی آلمان تأکید دارند که اقتصاد این کشور نیازمند نیروی متخصص از کشورهای سوم (کشورهایی غیر از اعضای اتحادیه اروپا) است.

این احزاب همزمان می‌خواهند “چشم‌انداز مثبتی” برای افرادی ارائه کنند که در آلمان درخواست پناهندگی کردند و حال مشغول كارآموزی هستند. قرار است دوره “پذیرش موقت” (تحمل) افرادی که قادرند جذب بازار کار شوند، زندگی خود را به طور مستقل تأمین کنند و با فرهنگ جامعه آلمان خوب پیوند خورد‌ه‌اند، تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی تمدید شود.

البته این قانون تنها شامل کسانی می‌شود که  قبل از اول ماه اوت سال ۲۰۱۸ میلادی وارد آلمان شده‌اند. این قانون قرار نیست تبدل به مشوقی برای مهاجرت غیرقانونی به خاک آلمان شود.

همزمان قرار است شرایط اخراج کسانی که “از قوانین آلمان پیروی نمی کنند” تسهیل شود. به عنوان مثال قانون “اخراج نظام‌مند” متقاضیانی که درخواست پناهندگی آنها در آلمان رد شده، قانونی از سوی وزیر کشور هورست زهوفر ارائه شده و امکان بازداشت افرادی که حاضر نیستند از خاک آلمان خارج ‌شوند را هم فراهم می‌کند.

از آن گذشته قرار است حمایت دولت آلمان از افرادی که درخواست پناهندگی در یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا پذیرفته شده، محدود شود و این افراد تنها دو هفته کمک‌های دولتی دریافت ‌کنند.

پیش‌نویس قانون دیگری که در این بسته است شامل فارغ‌التحصیلان کشورهای غیر اروپایی است که می‌خواهند وارد بازار کار آلمان شوند. قرار است تعداد بیشتری از این فارغ‌التحصیلان مجاز به سفر به آلمان و تلاش برای یافتن کار در مدت شش ماه شوند. تسلط خوب به زبان آلمانی همچنان یکی از شروط ضروری برخورداری از این امتیاز است.

اعتراضات مخالفان

احزاب اپوزیسیون در بوندس‌تاگ منتقد بسته پیشنهادی دولت هستند. چپ‌ها و سبزها به طور مشخص مخالف قانونی هستند که در مورد عدم همکاری پناهجویان با مقامات مسئول در آلمان پیشنهاد شده است. بر اساس این قانون افرادی که برای روشن شدن هویت واقعی خود و ارائه اسناد همکاری نمی‌کنند، در خاک آلمان تحمل می‌شوند اما مدت زمانی که بدون مدارک شناسایی ساکن آلمان هستند در شمار سال‌های اقامت قانونی آنها به شمار نمی‌رود.

سال‌های اقامت قانونی در آلمان برای دریافت اجازه اقامت دائم در این کشور اهمیت دارد. کسانی که هشت سال اقامت قانونی در آلمان دارند، شصت ماه بیمه بازنشستگی پرداخت کرده‌اند، شاغل و به زبان آلمانی مسلط هستند، می‌تواند درخواست اقامت دائم دهند.

به گزارش دویچه وله؛ سخنگوی کمیسیون مهاجرت در حزب سبز‌ها می‌گوید قانون پیشنهادی دولت در این زمینه به معنای “محروم کردن، ترساندن و اخراج” است. سازمان پروآزول (Pro Asyl) در آلمان هم با انتقاد از بسته پیشنهادی دولت گفته است که چنین پیشنهادهایی از روح  پوپولیسم راست‌ افراطی برآمده‌اند. منتقدان قوانین پیشنهادی دولت آلمان می‌گویند این پیشنهادها بیش از حد بر سیاست اخراج پناهجویان متمرکز است.