پیش‌بینی ورود ۳۰۰هزار پناهجوی آفریقایی به اروپا

0
179

فرونتکس، سازمان کنترل و نظارت بر مرزهای اروپا برآورد می‌کند که در ماه‌های آتی، هر هفته ده هزار نفر خود را از لیبی و در عبور از مدیترانه به اروپا برسانند. طی این مسیر پیوسته خطرات جانی در بر دارد.

طبق ارزیابی آژانس نظارت بر مرزهای اروپا (فرونتکس) حدود ۳۰۰هزار پناهجو در سال ۲۰۱۶ با قایق از دریای مدیترانه به سمت اروپا خواهند آمد. روزنامه آلمانی “بیلد” به نقل از کلاوس روسلر، مدیر اجرایی فرونتکس نوشت: «گمان می‌بریم که هر هفته ۱۰هزار نفر از لیبی وارد اروپا شوند.»

یکی از دلایل افزایش میزان عبور پناهجویان و مهاجران از مسیر لیبی، تشدید حضور گشت دریایی اروپا است.
روسلر میگوید: «قاچاقچی‌ها به این دلیل پناهجویان را در قایق‌های کوچک به سمت اروپا می‌فرستند چون می‌دانند گشت‌های دریایی آنها را نجات می‌دهند و این راه حلی برای ورود آنهاست.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده که تا میانه ماه ژوئن ۲۰۱۶، بیش از ۵۰هزار پناهجو با کمک قایق خود را به ایتالیا رسانده‌اند.

دولت‌های عضو اتحادیه اروپا نیز می‌گویند عده بسیار زیادی از آوارگان و پناهجویان در لیبی در صددند تا خود را به اروپا برسانند.

توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان اخیرا گفته است که حدود یک میلیون جنگزده در لیبی در انتظار سفر به اروپا هستند. دمزیر از تشکیلات حرفه‌ای قاچاقچی‌ها یاد کرده که با شگردهای کاملا به روز از جمله هماهنگی از طریق “اپ”، جابجایی آوارگان را سازماندهی و هدایت می‌کنند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) نیز برآورد وزیر کشور آلمان را تایید کرده و می‌گوید حدود یک میلیون مهاجر و پناهجو در لیبی در انتظارند. نماینده این سازمان در امور لیبی می‌گوید: «البته کسی نمی‌داند چه میزان از آنها قصد ورود به اروپا را دارند.»

در این میان، پیوسته آوارگان بیشتری در طی مسیر مدیترانه از لیبی به سمت ایتالیا جان می‌بازند و در دریا غرق می‌شوند. سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید از آغاز سال ۲۰۱۶ تا کنون، ۳۴۰۰ نفر در مدیترانه ناپدید شده‌اند و این رقم به مراتب از میزان سال گذشته بالاتر است.

در مقایسه با پنج ماهه نخست سال ۲۰۱۵، این میزان ۱۲ درصد رشد داشته است. بیشترین تعداد قربانیان در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن بوده که از هر هزار نفر، ۵۰ نفر در راه رسیدن به اروپا جان باخته‌اند. نظیر این آمار در سال ۲۰۱۵ در ماههای فوریه و آوریل مصداق داشت.

مسیر مدیترانه در سراسر جهان خطرناکترین راه برای فرار محسوب می‌شود. به گفته سازمان جهانی مهاجرت، ۸۰ درصد کلیه سوانح و فجایع انسانی در دنیا در این مسیر ثبت می‌شود. علت اصلی چنین وضعی، طولانی بودن مسیر و نیز بیرحمی و سودجویی قاچاقچیان عنوان می‌شود.

به گزارش دویچه وله؛ یکی از سخنگویان این سازمان می‌گوید قاچاقچی‌ها تنها ظرف چند دقیقه انبوه آوارگان را سوار قایق‌هایی می‌کنند که کمترین امکانات ایمنی را دارند. اکثر اوقات سرنشنیان این قایق‌ها دو برابر ظرفیت آنها هستند. قایق‌هایی که مستقیما از بنغازی در شرق لیبی یا از مصر شروع به حرکت می‌کنند، مسیری به مراتب طولانی‌تر را طی می‌کنند و لاجرم خطرات بیشتری از جمله واژگونی در کمین آنهاست.