پیشنهاد یک قطعنامه دو حزبی در حمایت از شهروندان ایرانی در سنای آمریکا

0
155

رسانه های آمریکا از برگزاری نشستی در سنای آمریکا خبر دادند که طی آن دو چهره ارشد کمیته روابط خارجی، پیشنویس قطعنامه ای درباره سرکوب مردم معترض در ایران را ارایه کردند.

در بیانیه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا آمده، باب کورکر رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا و همردیف دمکرات وی سناتور بن کاردین با حمایت دو سناتورجمهوریخواه و دمکرات مارکو روبیو و باب مناندرز پنجشنبه قطعنامه ای را در حمایت از حق شهروندان ایرانی برای آزادی بیان و در محکومیت پرونده طولانی نقض حقوق بشر رژیم تهران در سنا پیشنهاد کردند.

این قطعنامه ایالات متحده را به کار برای تشکیل جلسه اضطراری در سازمان ملل بمنظور محکوم کردن نقض مداوم حقوق بشر توسط دولت جمهوری اسلامی و ایجاد یک مکانیزم برای نظارت بر چنین روندی تشویق می کند.

پیشتر برخی رسانه ها گزارش کردند که آقای کورکر و کاردین پیش از ارایه رسمی این پیشنویس با ایچ. آر. مک‌مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کردند.

در روزهای گذشته کنگره و دولت آمریکا بارها بر حمایت از مردم ایران تاکید کردند.

این قطعنامه که با استناد به گزارشهای «تظاهرات گسترده مردم علیه حکومت جمهوری اسلامی»، «علیه سختیهای اقتصادی مردم»، «فساد گسترده رژیم»، «سرمایه گذاریهای آن در بی ثبات سازی منطقه»، «حمایت از تروریسم» و همچنین «علیه سانسور و انسداد دسترسی ایرانیان به اینترنت و ارتباطهای تلفنی و رسانه ها اجتماعی و علیه محدودیت آزادی» آنها پیشنهاد شد.

به گزارش صدای آمریکا؛ در این قطعنامه از رییس جمهوری وزیر خارجه و سفیر آمریکا در سازمان ملل خواسته است علاوه بر کار برای محکومیت جمهوری اسلامی در جلسه اضطراری شورای امنیت، از ایران خواسته شود به گزارشگران ویژه حقوق بشر و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اجازه بازدید از ایران داده شود.