پیشنهاد کارگردان ترک به ایران؛ درباره مولانا فیلم مشترک بسازیم

0
172

ولگا چلین کانات، تهیه‌کننده و کارگردان ترک، پیشنهاد ساخت مشترک فیلم سینمایی «مولانا» توسط ایران و ترکیه را ارایه داد.

 تولگا چلین کانات تهیه‌کننده، کارگردان و مدیر شرکت «دانیشمان مدیا» با حضور در محل رایزنی فرهنگی ایران در ترکیه، با حسن صفرخانی رایزن فرهنگی کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار تولگا چلین کانات، ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های خود در زمینه تهیه‌کنندگی و ساخت فیلم، گفت: از مدتی قبل روی پروژه فیلم سینمایی «مولانا» در حال تحقیق هستم و سناریوهایی را نیز تهیه کرده‌ام اما با توجه به مشترکات فرهنگی و تاریخی زیادی که بین ایران و ترکیه وجود دارد، قصد دارم این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه باشد. بر همین اساس با برخی شخصیت‌ها و مؤسسات فیلمسازی ایران هم مذاکراتی شده است.

وی ادامه داد: قصد ما این است که این فیلم در حد استانداردهای هالیوود باشد و برای این کار می‌توانیم با برخی از بازیگران بین‌المللی برای نقش‌آفرینی در این فیلم استفاده کنیم. هزینه ساخت چنین فیلمی حدود ۵ تا ۶ میلیون دلار خواهد بود. ما توانایی تأمین ۳ تا ۴ میلیون دلار آن را داریم و انتظار داریم که باقی هزینه‌ها نیز از طرف ایران تأمین شود.

در ادامه این دیدار، صفرخانی، رایزن فرهنگی ایران در ترکیه نیز عزم و اراده تولگا چلین کانات برای انجام این پروژه را ستود و با توجه به شرایط فعلی و خلاء معنوی موجود در نسل‌های جدید بشر، ساخت چنین فیلمی را بسیار به جا و سودمند توصیف کرد.

وی گفت: در ایران نیز فیلم‌های تلویزیونی و مستندهایی درباره مولانا ساخته شده که می‌توان از آنها نیز برای نوشتن فیلمنامه استفاده کرد. ساخت فیلم سینمایی درباره مولوی، باید از تکنیک و توان فنی بالایی برخوردار باشد تا بتواند از گیشه نیز درآمدزایی کند.

رایزن فرهنگی کشورمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: با مدیران امور سینمایی کشورمان چه دولتی و چه بخش خصوص صحبت خواهم کرد و شما را به آنها معرفی می‌کنم.

وی افزود: اگر مسئولان بخش خصوصی صنعت سینما در ایران به این نتیجه برسند که چنین فیلمی می‌تواند فروش خوبی داشته باشد، بعید نیست که تمایل به مشارکت در ساخت آن داشته باشند.

جلال‌الدین محمد بلخی رومی معروف به مولانا از مشهورترین شاعران و عارفان ایران‌زمین است، آرامگاه وی در قونیه ترکیه واقع شده است.

به گزارش مهر، مجموعه تلویزیونی «جلال‌الدین» درباره زندگی مولوی محصول شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران به تازگی ساخته شده است.