پیشنهاد سناتور ارشد آمریکایی برای تحریم شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر

0
161

«جان کورنین» سناتور ارشد کنگره آمریکا و دومین مقام عالی جمهوریخواهان در سنا متممی را به تحریم های جمهوری اسلامی پیشنهاد داده که هدف آن تحریم «ماهان ایر» بزرگترین شرکت هواپیمایی تجاری ایران است.

به گزارش «واشنگتن اگزماینر»، «جان کورنین» سناتور جمهوریخواه از ایالت تگزاس روز دوشنبه ۲۲ خرداد در سخنرانی در صحن سنا گفت پیشنهاد او وزارت امنیت داخلی را ملزم می کند تا لیستی از فرودگاه هایی که شرکت هواپیمایی ماهان ایر به آنها پرواز دارد،‌ تهیه کند و تمهیدات امنیتی برای آمریکایی هایی که به این فرودگاهها سفر می کنند را افزایش دهد.

آقای کورنین گفت:‌ ماهان ایر به عنوان مسیر حمل‌و نقل برای تروریست‌ها و اسلحه آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک مسیر ویژه برای انتقال افراد، تسلیحات و ایدئولوژی خشن در سراسر منطقه است.

دومین مقام عالی جمهوریخواهان در سنا تاکید کرد که هواپیمایی ماهان در ماههای اخیر مسیرهای بین‌المللی خود به فرودگاه‌های اروپا را گسترش داده است.

سنای آمریکا قرار است این هفته درباره متمم‌های قانون تحریم‌های جمهوری اسلامی رأی‌گیری کند.

پیش از این هم برخی سناتورهای آمریکایی پیشنهادهایی برای تحریم شرکت های هواپیمایی مطرح کرده بودند.

پیشتر اندیشکده نو محافظه‌کار «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» با انتشار گزارشی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، ایران ایر را به نقل و انتقال نیرو و تسلیحات به سوریه متهم کرده بود. در این گزارش که در نشریه اینترنتی Real Clear Defense منتشر شد، آمده بود که از زمان امضای توافق جامع هسته‌ای با جمهوری اسلامی، نه تنها جمهوری اسلامی ایر از فعالیت‌های «غیر قانونی» خود نکاسته، بلکه شرکت هواپیمایی ماهان نیز به ابزاری برای رساندن نیرو و تسلیحات به متحدان ایران در سوریه تبدیل شده است.

آذر ماه گذشته، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست طبق اطلاعاتی که سفیر این کشور در سازمان ملل متحد در اختیار شورای امنیت قرار داد، از قاچاق اسلحه و مهمات از سوی ایران به حزب الله از طریق پروازهای تجاری جمهوری اسلامی به لبنان و سوریه خبر داده بود.

به گزارش صدای آمریکا؛ نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل این ادعا را تکذیب کرد.