پیشنهادهای ژاپن برای حل بحران هسته‌ای ایران

0
135

 ژاپن از ایران خواست تا برای دست‌یافتن به توافق با قدرت‌های بزرگ در زمینه پرونده هسته‌ای این کشور، گام‌های تکمیلی از جمله صدور مجوز برای بازرسی کارشناسان بین المللی از سایت‌های هسته‌ای خود بردارد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، “کوچی میزوشیما”- معاون سخنگوی وزارت خارجه ژاپن، ظهر امروز یکشنبه، در نشست خبری در تهران گفت: «وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار با روحانی دو پیشنهاد داده است، اولین پیشنهاد تصویب “سی تی بی تی” (پیمان منع گسترش آزمایشات هسته‌ای) و دیگری امضای پروتکل الحاقی است. اگر ایران این دو اقدام را انجام دهد روند مذاکرات مطلوب خواهد بود.

 وی گفت: «اکنون زمان حساسی برای ایران است؛ مذاکرات ١+٥ با این کشور در ژنو تاکنون ادامه داشت و وزیر امور خارجه ژاپن در تماس‌های خود با مقامات ایرانی درباره مواضع ژاپن نسبت به مذاکرات ژنو اظهارات خود را بیان کرده است.»

 وی همچنین در این نشست اعلام کرد که به محض حل این موضوع، ژاپن حاضر است در صورت درخواست ایران، به این کشور برای ساخت نیروگاه هسته‌ای کمک کند.

 وی تأکید کرد که هدف اول از سفر وزیر امور خارجه ژاپن به ایران، تقویت روابط عمیق میان دو کشور و دوم همکاری ایران و ژاپن در جهت برقراری صلح است.

 از سویی خبرگزاری‌های داخل ایران اعلام کرده‌اند که رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی در دیدار با وزیر امور خارجه‌ ژاپن گفت که ایران از ژاپن به عنوان عضو شورای حکام آژانس انرژی اتمی، انتظار دارد تا نقش پررنگ‌تری درباره‌ پرونده‌ هسته‌ای این کشور به عهده بگیرد.

 حسن روحانی با تأکید بر اراده‌-به ‌گفته‌ او-«مثبت» ایران در مذاکرات ژنو، بار دیگر فناوری هسته‌ای این کشور را صرفاً صلح‌آمیز اعلام کرد و گفت ایران در چارچوب “ان‌پی‌تی” فعالیت کرده است.

وی، همچنین تصریح کرد که تعلیق و تحریم هیچ مشکلی را حل نکرده و تنها راه‌های پیش رو را پیچیده‌تر می‌کند. آقای روحانی اظهار امیدواری کرد که طرف‌های مذاکره کننده با ایران از فرصت استثنایی‌ای که-به‌گفته‌ او-«ملت ایران» برای غرب و جامعه‌ بین‌المللی ایجاد کرده‌، استفاده کنند و به نتیجه‌ مثبت دست بیابند.

 وزیر امور خارجه ژاپن که برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده بود، بلافاصله پس از ورود محمد جواد ظریف- وزیر امور خارجه به تهران در نشست خبری مشترک با وی شرکت کرد؛ در این نشست وزیر امور خارجه ایران از تنظیم بیانیه مشترک بین دو کشور و صدور آن خبر داد.

“فومیو کیشیدا”، که دیروز شنبه وارد تهران شده بود در این سفر با علی لاریجانی- رئیس مجلس ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.