پیشروی داعش به سمت مرزهای ترکیه

0
119

جنگجویان و همچنین دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کردند که شبه نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، روز یکشنبه 31 مه با پیشروی در مناطق تحت کنترل مخالفان حکومت بشار اسد و تصرف آن ها، خود را به گذرگاه مرزی با سوریه نزدیک کردند.

این درحالی است که داعش تصاویری از سرهای بریده شده اعضای ارتش آزاد سوریه را در این منطقه منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از دیده بان حقوق بشر سوریه، شبه نظامیان داعش پس از درگیری های شدید با مخالفان مسلح اسد، شهر صوران و روستاهای ام حوش، ام القری، الحصیه، غرناطه و قرامل را تصرف کرد.

این پیشروی بدان معنی است که داعش امکان حرکت به سمت جاده ای شمالی را پیدا کرده است که شبه نظامیان این گروه را به گذرگاه مرزی باب السلامه میان استان حلب سوریه و استان کلس ترکیه، قرار دارد.

دو تن از جنگجویان مخالف اسد گفته اند که از دست دادن صوران ضربه ای به مخالفان اسد به شمار می آید که در ائتلافی با عنوان «جبهه شام» گردهم آمده بودند، زیرا این منطقه در مسیری مهم برای رساندن اسلحه و مهمات به حلب واقع است.

«جبهه شام» در تلاش برای متحد کردن گروه های مسلح مخالف اسد در حلب تشکیل شد که تا کنون علاوه بر درگیری با نیروهای نظام اسد، با یکدیگر هم درگیر می شدند؛ مساله ای که به ضرر مخالفان اسد تمام می شد.

جنگجویان می گویند پیشروی اخیر داعش، برنامه های طراحی شده برای حمله گسترده پیش از ماه رمضان به منظور بیرون راندن نیروهای اسد از مناطق تحت کنترل آن ها در استان حلب را با مانع مواجه می کند.

ساکنان شرق حلب می گویند کاروان هایی از جنگجویان مخالف اسد را مشاهده کرده اند که به سمت حومه حوران در حال حرکتند. آن ها تلاش خواهند کرد تا شبه نظامیان گروه داعش را از این منطقه بیرون برانند.

دیده بان حقوق بشر سوریه اضافه کرده است که ابستگاه بعدی درگیری ها، شهر اِعزاز خواهد بود که در ده کیلومتری شمال صوران قرار دارد و دروازه این گروه برای رسیدن به گذرگاه مرزی به شمار می آید.

تصاویر سرهای بریده شده
گروه داعش روز یکشنبه پس از تصرف صوران، تصاویری از سرهای بریده شده افرادی را منتشر کرد که به گفته این گروه تندرو، متعلق به «شوراهای بیداری» است.

فعالان سوری به شبکه «سوریا مباشر» گفتند تصاویر متعلق به جنگجویانی از ارتش آزاد سوریه هستند که توسط شبه نظامیان داعش سر بریده شده اند. به علاوه این ها اعدام های گروهی در حق جنگجویان گروه های اسلامگرای همپیمان ارتش آزاد صورت گرفت.

فعالان می گویند اخباری از دستگیری زنان و کودکان جنگجویان ارتش آزاد در منطقه منتشر شده است.

یک منبع میدانی از ادامه درگیری ها در این منطقه خبر داده است.