پیام ناتو به روسیه: در کنار ترکیه خواهیم ایستاد

0
123

دبیر کل ناتو گفت که ناتو در کنار ترکیه می ایستد.

به گزارش رسانه ها به نقل از بی بی سی و رادیو فردا، ینس استولتنبرگ گفت که ناتو نشست فوق العاده تشکیل داده است و برای همبستگی با ترکیه در کنار این کشور می ایستد.

ینس استولتنبرگ گفت:شورای آتلانتیک شمالی (ناتو) نشستی فوق العاده برگزار کرده و سفیر ترکیه درباره حوادث اخیر گزارش داده است.من همچنین با احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه صحبت کرده ام. ترکیه به متحدان درباره سرنگون کردن هواپیمای نیروی هوایی روسیه که در حال نقض حریم هوایی ترکیه بود، اطلاع داد. من در گذشته نیز درباره پیامدهای اقدامات نظامی روسیه نزدیک مرزهای ناتو نگرانی های خود را ابراز کرده بودم.این (حادثه) اهمیت داشتن تمهیدات و احترام به آن برای اجتناب از چنین حوادثی در آینده را نشان می دهد.

وی افزود: همانطور که ما بارها روشن ساخته ایم ، برای همبستگی با ترکیه در کنار آن هستیم و از تمامیت ارضی ترکیه، متحد ناتو خود حمایت می کنیم. ما به دنبال کردن تحولات در مرزهای جنوب شرقی ناتو از نزدیک ادامه خواهیم داد. من بدنبال تماس های بیشتر بین آنکارا و مسکو هستم و خواهان حفظ آرامش و تنش زدایی هستم.دیپلماسی و تنش زدایی برای حل این وضع مهم است.
وی درباره امکان نقض حریم هوایی ترکیه گفت: ارزیابی جامع اعضای ناتو با اطلاعاتی که ترکیه در اختیار ما قرار داده است، همخوانی دارد.

دبیر کل ناتو گفت: ما خواهان آرامش و تنش زدایی هستیم. وضع جدی است و همه ما با دور اندیشی عمل و به کاهش شدت گرفتن اوضاع کمک می کنیم. من به همین جهت از تماس های بیشتر بین مسکو و آنکارا استقبال می کنم. تماس هایی انجام شده است و ما از تماس های بیشتربرای حل این حادثه شدید استقبال می کنیم. ما همچنین بر روی تحولات و تقویت مکانیسم برای اجتناب از چنین وضعی در آینده کار می کنیم.ما در داخل ائتلاف اکنون در حال صحبت درباره نحوه در پیش گرفتن اقدامات بهتر برای شفافیت،قابلیت پیش بینی و کاهش مخاطره هستیم زیرا ما می خواهیم از این نوع حوادث جلوگیری کنیم. ما باید از این وضع و این حوادث اجتناب کنیم.
دبیر کل ناتو گفت:این وضع جدی است اما فکر می کنم ما با فضای امنیتی جدیدی در مرزهای ناتو روبرو هستیم. به همین جهت ناتو بر اهمیت تمرکز بر قابلیت پیش بینی و شفافیت و اقدامات مختلف برای کاهش مخاطره تاکید دارد.

ینس استولتنبرگ گفت:دشمن مشترک باید داعش باشد و من از همه تلاش ها برای مبارزه با داعش استقبال خواهم کرد. مهم است همه ما از جمله روسیه در مسیرهدف جامع شکست داعش حرکت کنیم اما آنچه که ما دیده ایم این است که بیشتر حملات روسیه تاکنون اهدافی را در مناطق مختلف در سوریه هدف قرار داده است که داعش در آنجا حضور نداشته است. بنابراین ما از همه تلاش ها برای مبارزه با داعش استقبال می کنیم. دشمن مشترک ما داعش است و از همه تلاش ها برای تقویت نبرد با داعش استقبال می کنیم.

دبیر کل ناتو گفت: تماس هایی بین ترکیه و روسیه گرفته شد اما ناتو تاکنون تماسی با روسیه نداشته است. ما با ترکیه که متحد ناتو است ،تماس داشتیم.

وی درباره نحوه حمله به جنگنده های روسی گفت:من نمی خواهم درباره جزییات صحبت کنم اما آنچه که می توانم تایید کنم این است که ارزیابی متحدان با آنچه که ترکیه اوایل امروز به ما گزارش داده است، همخوانی دارد.