پول‌هائی که دولت احمدی‌نژاد به “دیوُ دُونه” کمدین فرانسوی هدیه می کرد از کجا تأمین می‌شدند؟

0
235

جواد شمقدری، مسئول سابق سازمان سینمائی، در گفتگو با “شرق”، به علت پرداخت پول به “دیوُ دوُنه” اشاره می کند و می‌گوید: «به هر حال ساخت اینگونه فیلم‌ها یک حرکت متقابل بود. وقتی وزارت خارجه فرانسه بودجه‌ای مخصوص، برای ساخت فیلم‌های مخفیانه در ایران کنار می‌گذارد تا تصویر سیاهی از ایران ارائه دهد،  ما نیز چنین حرکتی را می‌توانستیم انجام دهیم».

این روزها ویدیوئی در فضای مجازی فرانسه توجه کاربران را بخود جلب کرده است که در آن “دیوُ دوُنه”* کمدین مشهور فرانسوی، به هوادارانش نوید می دهد که در نمایشنامه جدیدش دستاوردهای سفر اخیر وی به تهران و ملاقات با « دوست عزیزش، محمود احمدی‌نژاد» را مشاهده خواهند کرد. او در این ویدئو خبر می دهد که اوائل اسفند ماه در تهران با احمدی‌نژاد ملاقات و مذاکره داشته است.

امروز روزنامه “شرق” در تهران که از سفر اخیر “دیوُ دُونه” به تهران پرده برداشته است ، طی مقاله نسبتاً مفصلی به سفرهای متعدد قبلی این کمدین به ایران پرداخته و از جمله به این نکته اشاره کرده است که برخی از سایت های خبری در جریان سفر قبلی “دیوُ دوُنه” به تهران به شایعاتی اشاره کرده اند، مبنی بر اینکه دولت سابق کمک مالی هنگفتی به این کمدین کرده است.
“دیوُ دوُنه”، آن زمان در بازگشت از تهران از کمک مالی مهمی که برای ساخت دو فیلم از ایران دریافت کرده بود خبر داد و مدعی شد که با این بودجه قادر خواهد بود دو فیلم هالیوودی بسازد.
البته در فرانسه نیز نشریات متعددی بویژه در سال‌های 2012 و 2013، درباره کمک‌های مالی دولت احمدی نژاد به این کمدین سخن گفته بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه “شرق” برای پی بردن به صحت چنین پرداخت‌هائی از سوی ایران به “دیوُ دُونه”، با “جواد شمقدری”، رئیس وقت سازمان سینمائی کشور تماس گرفته و از قول او نقل می کند که دولت متعهد شده بود که هزینه بخشی از تولید یک فیلم عظیم سینمائی را به “دیوُ دُونه” بپردازد ولی اینکار انجام نشده است.
بروایت مسئول سابق سازمان سینمائی کشور ایران تنها ١٠٠میلیون تومان برای ساخت یک فیلم به “دیوُ دوُنه” پرداخته است.
جواد شمقدری، در گفتگو با شرق به علت پرداخت این پول به “دیوُ دُونه” اشاره می کند و می گوید: «بهر حال ساخت اینگونه فیلم‌ها یک حرکت متقابل بود. وقتی وزارت خارجه فرانسه بودجه‌ای مخصوص برای ساخت فیلم های مخفیانه در ایران کنار می گذارد تا تصویر سیاهی از ایران ارائه دهد، چنین حرکتی را ما نیز می‌توانستیم انجام دهیم.»

شمقدری، در این مصاحبه ادعا می کند که گویا «بسیاری از هنرمندان در غرب با سیاست های فرهنگی آنجا مشکل دارند و تحت فشار جریانات صهیونیستی هستند». این مسئول سابق سازمان سینمائی نتیجه میگیرد که این «وظیفه» جمهوری اسلامی است که با آنها همکاری داشته باشد و سپس اظهار تأسف می کند که در دولت پیشین این کار به شکل مطلوب استمرار نیافت. او مثال می زند که فیلم “سی و سه روز” را ساخته اند که با واکنش جریانات صهیونیستی مواجه شده است.

خبرگزاری فرانسه، در گفتگوئی با شهاب عموپور، سینماگر مقیم فرانسه، وی درباره ترویج دیدگاه‌های ایدئولوژیک از سوی جمهوری اسلامی می گوید: در دوره احمدی نژاد، مسئولان برای ترویج دیدگاه‌های خود منتظر نمی‌ماندند که کسی به سراغشان بیاید و خودشان در سراسر دنیا می گشتند تا کسانی را با همسوئی فکری بیابند. “دیوُ دوُنه”محصول این تمایل دولت بود.

عموپور، ضمن ناپسند تلقی کردن این شیوه ها اضافه می کند که علاوه بر این، این کار فاقد هر نوع شفافیت مالی بود و هیچ کس از این بودجه ها و فعالیت ها، بویژه در دوران جواد شمقدری، خبردار نمی شد.

بعقیده عموپور، امر ناپسند سوم هم این بود که مثلاً هزینه ١٠٠ میلیونی فیلم “دیوُ دوُنه” را از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برداشت کرده‌اند که در واقع منابعش باید به مصرف جوانان ایرانی می رسید.

شهاب عموپور، می گوید “دیوُ دوُنه” یک نفر خارجی بود که توانست به ایران سفر کند و هزینه‌های فیلمش را از ایران بگیرد. بعقیده او بسیاری از فیلم سازان داخلی هم به وسائل مختلف از این نوع کمک های غیرشفاف بهره گرفته اند.
شهاب عموپور می گوید شما پروژه فیلم “لاله” را از یاد نبرید که آقای “نیک نژاد” که از نزدیکان آقای احمدی نژاد بود و از هالیوود می آمد از آن بهره فراوان گرفت؛ این شخص وقتی احمدی نژاد به نیویورک می رفت فیلم های تبلیغاتی ایشان را تهیه میکرد و در آمریکا پخش می‌شد.

dieudonne_mahmoud_iran_05-90742
نیک نژاد، یک پروژه ساختن فیلم چند میلیاردی بنام “لاله” را تعریف کرد که پس از آنکه بودجه اش را پرداخت کردند معلوم شد که حتی سناریوی آن هم خریداری نشده است…

یا نمونه دیگری داشتیم مثل فیلم “رنج و سرمستی” که اقای “الماسی” تهیه میکرد و یا فیلم “٣٣ روز” که در مورد وقایع لبنان بود. این‌ها فیلم سازانی بودند که با همان نگاه ایدئولوژیک کار میکردند، یعنی نمونه وطنی همان نگاهی که “دیوُ دُونه” دارد.
عمو پور البته یادآوری می کند که پس از روی کار آمدن حسن روحانی و مسئولان جدید سینمائی کشور، آنها پروژه‌هائی امثال فیلم “لاله” را بکلی متوقف کردند.