پولیتیکو: جمهوری اسلامی به اتحادیه اروپا جهت بازگشت به مذاکرات وین تعهدی نداد

0
210

پس از سفر هیئتی از اتحادیه اروپا به تهران، یک مقام ارشد در اتحادیه اروپا خبر داد که اروپایی‌ها نتوانستند جمهوری اسلامی را ملزم به از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین کنند.

در این زمینه به نقل از یک مقام ارشد اروپایی که نخواست نامش فاش شود نوشت، تیم مذاکره‌کننده جدید جمهوری اسلامی قصد دارد در دیدار با مقام‌های اتحادیه اروپا در بروکسل، درباره آخرین متن مذاکرات وین گفت‌وگو کند.

این مقام ارشد اروپایی افزوده است: «[تیم جمهوری اسلامی] هنوز برای شرکت در مذاکرات وین آماده نیست.»

او در این زمینه گفته است که دیدار در بروکسل جهت گفت‌وگو بر روی متن مذاکرات «ایده بدی» نیست.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش‌تر آمادگی خود را برای دیدار با تیم مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی در بروکسل اعلام کرده بود.

العربیه به نقل از پولیتیکو نوشت؛ انریکه مورا، هماهنگ‌کننده ارشد اتحادیه اروپا برای مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی، پنج‌شنبه 14 اکتبر، برای دیدار با علی باقری‌کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران به تهران سفر کرد.

پس از این نشست، وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پایان این دیدار، دو طرف توافق کردند تا طی روزهای آینده در بروکسل درباره مسائل مورد علاقه دوجانبه گفت‌وگو کنند.»

مورا نیز به نوبه خود اعلام کرد، اتحادیه اروپا «آماده همکاری با جمهوری اسلامی و سایر بازیگران» است.

لارنس نورمن، خبرنگار «وال‌استریت‌ژورنال»، در توییتی به نقل از منابع آمریکایی نوشت که مقامات آمریکا انتظار ندارند سفر انریکه مورا در از سرگیری مذاکرات احیای برجام نتیجه‌ای داشته باشد.

«پولیتیکو» به نقل از یک مقام ارشد دیگر در اتحادیه اروپا نوشته است: «به نظر می‌آید گفت‌وگوها با جمهوری اسلامی به بن‌بست رسیده است.»