پوشاک باستانی؛ از فراعنه مصر تا سامورایی های ژاپن

0
389

کارگاه «اوپی فیچو، دله پیتره دوره» در فلورانس ایتالیا، یکی از قدیمی ترین موسسات فعال در حفظ و مرمت آثار هنری است و اکنون پس از حدود سه سال کار و تحقیق، بخش منسوجات این موسسه توانسته است نمایشگاه ارزشمندی از پوشاک مرمت شده را که «از فراعنه مصر تا سامورایی های ژاپن» نام گرفته، دایر کند.

الیزا براچالونی، از مرمت گران این موسسه می گوید: «منسوجات که هر روز از آن استفاده می شود و به مروز زمان دچار فرسایش می شود هم دارای بعدی هنریست. پوشاک، در زمان حیات یک فرد و در طول عمر او دستخوش تغییرات متعددی می شود و لباسی که فرسوده یا تخریب شده قطعه ای از هنری را نشان می دهد که لباسی دیگر فاقد آن است.»

در این نمایشگاه هزار سال تاریخ هنر نساجی و چالش های آن و تلاش هایی که برای احیای آثار هنری انجام شده از جمله تکنیکهای احیای منسوجات مثل اشعه ایکس و اسکنرهای لیزری نشان داده شده است.

لیسیا تریولو از مرمتگران پوشاک می گوید: «هدف از برگزاری نمایشگاه این است که به افراد مشتاق به دانستن، فرصتی برای آشنایی داده شود و دست کم به آنها نشان داده شود که چگونه مجموعه گسترده ای از لباس ها و پارچه های نامتجانس را می توان در یک کارگاه ترمیم کرد.»

به گزارش یورونیوز؛ در میان آثار به نمایش درآمده، شالی متعلق به شهر «سیه نا» در ایتالیا وجود دارد که قدمت آن به قرن ۱۳ میلادی برمی گردد و کفش هایی متعلق به یک اسقف که در قرن ۱۴میلادی زندگی می کرده است. همچنین یک صندل مصری متعلق به سالهای ۱۴۳۵ تا ۱۲۰۵ قبل از میلاد و جلیقه ای که در قرن ۱۷ توسط یک سامورایی در ژاپن استفاده می شده است.

این نمایشگاه تا ۱۳ سپتامبر برای بازدید علاقه مندان دایر است.

z8.invisionfree.com