پوست مصنوعی که تغییرات دما را نیز تشخیص می‌دهد

0
224

تیمی از دانشمندان آمریکایی و سوئیس پوست مصنوعی‌ای را طراحی کرده‌اند که نوسانات دمایی را تشخیص می‌دهد. این مکانیسم شبیه به روشی است که اندام‌های بدن ما دمای محیط را تشخیص می‌دهند.

این دانشمندان معتقدند که از این پوست می‌توان دراندام‌های مصنوعی استفاده کرد و حس تشخیص دمای محیط را به افراد معلول و ناتوان برگرداند. همچنین از این پوست می‌توان در بانداژها استفاده کرد تا پزشکان هر گونه افزایش یا کاهش دمای بدن را متوجه شوند. این مورد یکی از راهکارهای بسیار خوب در پزشکی است زیرا افزایش ناگهانی دمای بدن نشان‌دهنده بروز عفونت است.

زمانی که دانشمندان در حال آزمایش روی تولید چوب مصنوعی بودند، متوجه ماده‌ای شدند که نسبت به نوسانات دمایی واکنش نشان می‌داد. دانشمندان در پایان آزمایش‌ها، این ماده را نیز تحلیل کردند و متوجه شدند که این ماده از مولکولی با ساختار زنجیر مانند به نام «پکتین» (Pectin) تشکیل شده است که این ساختار قدرت تشخیص دما را به آن می‌دهد.

از همین رو، دانشمندان روی این ماده متمرکز شدند تا پوست منعطفی را تولید کنند که در جراحی‌های پیوند اعضا به کار می‌آید.

گفتنی است که پکتین به دلیل داشتن عامل نرم‌کننده، به طور وسیعی در صنایع غذایی مثلا در تولید مربا کاربرد دارد. به دست آوردن این ماده آسان است و قیمت پایینی هم دارد.

به گزارش آنا به نقل از TechTimes،دانشمندان می‌گویند که مارهای افعی از مکانیسمی شبیه به مکانیسم تشخیص تغییر دمای این ماده برای شکار طعمه استفاده می‌کنند. بدن مارها از قسمت‌هایی تشکیل شده است که گرمای بدن طعمه را تشخیص می‌دهد و از طریق شبکه عصبی به مغز آن ارسال می‌کند و به این ترتیب آن را از وجود شکار در نزدیکی‌اش مطلع می‌کند.