پوتین: روسیه می‌تواند به اسد پناهندگی دهد

0
214

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی، از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، دفاع کرد. با این‌حال او خواستار اصلاح قانون اساسی سوریه شد. پوتین هم‌چنین اعطای پناهندگی سیاسی به اسد را نیز منتفی ندانست.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، همچنان بشار اسد را “صاحب قدرت قانونی در سوریه” می‌داند. او به روزنامه آلمانی “بیلد” گفته است، اسد به‌هیچ‌وجه علیه مردم خود نمی‌جنگد، بلکه جنگ او علیه گروه‌هایی است که در برابر حکومت به عملیات مسلحانه دست می‌زنند.

پوتین افزوده حتی اگر در این جنگ مردم عادی نیز آسیب ببینند مقصرش رژیم بشار اسد نیست. با این‌حال او تاکید کرده که دفاع از بشار اسد به این معنی نیست که همه‌چیز می‌تواند به روال سابق ادامه پیدا کند.

به‌نظر پوتین، وقتی اوضاع سوریه تثبیت شود باید قانون اساسی کشور اصلاح شده و انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار شود. او گفته: «ما نمی‌خواهیم سوریه نیز پایانی هم‌چون لیبی و عراق داسته باشد.»

پوتین در این مصاحبه احتمال اعطای پناهندگی سیاسی به بشار اسد را منتفی ندانسته و گفته: «هنوز زمان این کار نرسیده. برای ما اعطای پناهندگی به آقای ادوارد اسنودن دشوار بود، در حالی که این کار در مورد اسد می‌تواند آسان‌تر باشد.»

موضوع اعطای پناهندگی روسیه به بشار اسد را برای نخستین بار دولت آلمان در سال ۲۰۱۲ مطرح کرد، اما روسیه در آن زمان این موضوع را یک “شوخی” تلقی و آن را رد کرد. اکنون پوتین می‌گوید که اسد در جریان بحران کشورش اشتباهات زیادی مرتکب شده است.

رئیس جمهور روسیه در عین ‌حال بر این نظر است که اگر اسلحه، پول و جنگجو از خارج به سوریه سرازیر نمی‌شد، این بحران تا به این حد بزرگ و دامنه‌دار نمی‌شد.

روسیه در کنار ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هستند؛ کشوری که از پنج سال پیش تاکنون درگیر جنگ داخلی است. بسیاری از ناظران می‌گویند این دو کشور با حمایت بی‌دریغ از بشار اسد، موجب سرسختی اسد در کنار آمدن با مخالفان و در نتیجه گسترش بحران و شروع جنگ داخلی خونین و ویرانگر در این کشور شدند؛ جنگی که تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است.

رد بمباران مواضع نیروهای میانه‌رو

پوتین در گفت‌وگوی خود با روزنامه آلمانی “بیلد” هم‌چنین این اتهام را رد کرد که جنگنده‌های روسیه مواضع مخالفان میانه‌روی سوریه را هدف قرار می‌دهند. او این‌اتهام‌ها را “دروغ” خواند.

پوتین گفت: «ویدئوهایی که برای اثبات این اتهام‌ها مطرح می‌شوند، قبل از آغاز عملیات نیروهای نظامی روسیه در سوریه ضبط شده بودند.» او افزود: «ما می‌توانیم این را ثابت کنیم اما منتقدان ما نمی‌خواهند آن را بپذیرند.»

نیروی هوایی ارتش روسیه از اواخر سپتامبر ۲۰۱۵ بمباران مواضع مخالفان مسلح رژیم اسد در سوریه را آغاز کرده‌است. هدف اعلام‌شده روسیه در این عملیات، بمباران مواضع “دولت اسلامی” (داعش) بوده اما ایالات متحده آمریکا و فعالان سوری در این ادعای روسیه تردید دارند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد که ۸۰ درصد اهداف عملیات هوایی روس‌ها در سوریه مواضع مخالفان میانه‌رو بوده است. وزارت امور خارجه آمریکا هم‌چنین اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۵ گفت، جت‌های جنگی روسیه مدارس و مراکز درمانی و خرید سوریه را هدف قرار داده‌اند.

سازمان‌های حقوق بشری نظیر عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر و فعالان سوری چندی پیش ارتش روسیه را متهم کرد‌ند که با حملات هوایی خود صدها نفر از غیر نظامیان سوریه را به کشتن داده است.

منتقدان سیاست روسیه در سوریه می‌گویند، پوتین در پی مبارزه با داعش در سوریه نیست زیرا رژیم اسد و گروه داعش لازم و ملزوم یکدیگرند. بشار اسد خود را پشت داعش و چهره خطرناک و منفور این گروه پنهان کرده و اگر این گروه از بین برود، بشار اسد در کانون فشارهای بین‌المللی برای حل ‌وفصل بحران و جنگ داخلی سوریه قرار خواهد گرفت.

اقدام ترکیه تحقیرآمیز بود

ولادیمیر پوتین در گفت‌وگو با روزنامه “بیلد” هم‌چنین درباره اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده سوخوی روسیه نیز اظهارنظر کرد. او گفت، ترکیه پس از ساقط کردن جنگنده روسیه از ناتو خواست تا از این کشور حمایت کند. پوتین این اقدام ترکیه را “تحقیرآمیز” خواند.

رئیس جمهور روسیه افزود، دولت ترکیه به جای اینکه درباره ساقط کردن این هواپیما به مسکو توضیح دهد از ناتو خواست تا از این کشور حفاظت کند. به گفته پوتین این اقدام ترکیه از نظر روسیه “اقدامی تحقیرآمیز” بود.

پوتین هم‌چنین حمله گروهی از بسیجی‌ها به سفارت‌خانه و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد را نیز “غیرقابل قبول” خواند. او گفت: «در جهان امروز حمله به یک سفارت خانه کاملا غیرقابل قبول است. تا آنجا که اطلاع دارم دولت ایران چندین نفر از مهاجمان را بازداشت کرده است.»

به گزارش دویچه وله؛ رئیس جمهور روسیه اعلام آمادگی کرد که در بحران میان ریاض و تهران میانجی‌گری کند. پوتین گفت اگر ضرورت داشته باشد، ما آماده‌ایم تا این کار را انجام دهیم.