پوتین به رئیس سابق اف‌بی‌آی پیشنهاد پناهندگی داد

0
182

رئيس‌جمهور روسیه طبق در برنامه تلویزیونی “گفت‌وگو با شهروندان” به سئوال‌های مردم پاسخ داد. در این برنامه ولادیمیر پوتین علاوه بر صحبت درباره اوضاع جهان به رئيس ‌سابق پلیس فدرال آمریکا پیشنهاد پناهندگی در کشورش را داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلویزیونی سنتی خود با شهروندان کشورش ابراز امیدواری کرد که روابط متشنج میان روسیه و آمریکا بهبود یابد.

او روز پنج‌شنبه ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) در برنامه زنده “گفت‌وگوی مستقیم با شهروندان” در مسکو گفت: «ما آمریکا را دشمن نمی‌دانیم.»

رئیس کرملین گفت، بدون همکاری سازنده با واشنگتن در منازعات سوریه راه حلی پیدا نخواهد شد. روسیه و آمریکا به گفته پوتین، می‌توانند در زمینه کنترل تسلیحاتی نیز همکاری داشته باشند.

پوتین در این برنامه که چهار ساعت به طول انجامید به درگیری‌های سیاسی داخلی آمریکا اشاره و انتقاد کرد که این درگیری‌ها به مرور دارند روابط روسیه و آمریکا را خصمانه می‌سازند.

پوتین گفت، علاوه بر منازعات در اوکراین و سوریه بیش از همه اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روابط دو کشور را تیره کرده است.

بر اساس گزارش‌‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، مسکو فعالانه تلاش کرده است تا مسیر انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا را به نفع پیروزی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه تغییر دهد.

هفته گذشته جیمز کومی‌، رئیس سابق و برکنار شده پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌‌آی) در سنای آمریکا در مورد تحقیقات جاری پیرامون تماس‌های احتمالی تیم انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه اظهار نظر کرد. کومی بعد از تحقیقاتی که در مورد این تماس‌های احتمالی انجام داد به دستور دونالد ترامپ از کار برکنار شد.

کومی در جلسه سنا گفت، ترامپ از او خواسته بود تا پرونده رابطه مایکل فلین، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ با روسیه پیگیری نشود. او همچنین گفت، مدارک و اسناد دخالت مقام‌های روسی و هکرهای این کشور در انتخابات آمریکا وجود دارد و صدها نهاد دولتی و غیر دولتی در جریان این انتخابات توسط هکرهای روسی هک شده‌اند.

او گفت، از دیدار خود با ترامپ یادداشت‌برداری کرده و این یادداشت‌ها را در اختیار دوستی قرار داده و از او خواسته که آن‌ها را به خبرنگاری نشان بدهد.

پوتین با اشاره به این سخنان کومی را “مدافع حقوق بشر” نامید و به او پیشنهاد پناهندگی در روسیه را داد. او گفت، میان عملکرد کومی در موضوع ارتباط با روسیه و رفتار ادوارد اسنودن، همکار پیشین آژانس امنیت ملی ‌آمریکا از این منظر تفاوتی نمی‌بیند.

به گزارش دویچه وله؛ برنامه گفت‌گو با شهروندان که از طریق تلویزیون و رادیوی روسیه به صورت زنده پخش می‌شود از سال ۲۰۰۱ به بعد در این کشور مرسوم شده است. شهروندان روسیه می‌توانند از طریق هات‌لاین، اینترنت، اس‌‌ام‌اس یا یک اپلیکیشن سئوال‌های خود را در این برنامه مطرح کنند.