پوتین امکان مصالحه با ترکیه را رد کرد

0
149

رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس خبری سالانه خود احتمال بهبود مناسبات با ترکیه را رد کرد. گمان زده می‌شود که تنش در مناسبات روسیه و ترکیه هم‌چنان ادامه پیدا کند. این مانعی مهم برای حل بحران سوریه است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز (پنج‌شنبه ۱۷ دسامبر) در کنفرانس خبری سالانه خود در مسکو گفت که شانسی برای رفع تنش در روابط با آنکارا نمی‌بیند. او گفت که این احتمال با وجود سیاست رهبری فعلی ترکیه امکان‌پذیر نیست.

مناسبات دو کشور به دنبال سرنگونی جنگنده روسی در مرز ترکیه و سوریه در ماه گذشته میلادی به شدت رو به وخامت گذاشت. پوتین در کنفرانس امروز باردیگر ساقط کردن جنگنده‌‌ی روسی را یک اقدام دشمنانه توصیف کرد و گفت که تحریم علیه ترکیه واکنشی درست بوده است: «ما مجبور بودیم دست یه انجام برخی اقدامات دفاعی بزنیم.»

رئیس جمهوری روسیه اضافه کرد که به همین دلیل نیز از دیدار با رجب ‌طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خودداری کرده و به آزاد بودن سفر اتباع ترکیه به روسیه بدون اخذ ویزا پایان داده است.

از جمله تحریم‌های روسیه علیه ترکیه، لغو پروازهای توریستی میان دو کشور است. شرکت‌های روسی نیز از این پس اجازه استخدام شهروندان ترک را ندارند. روسیه هم‌چنین از همه اتباع خود خواست که در صورت ضروری نبودن سفر به ترکیه از این کار خوددداری کنند.

ادامه حملات در سوریه

تنش میان روسیه و ترکیه یک مانع مهم در یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه است. روسیه مهم‌ترین متحد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است در مقابل ترکیه به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و عضو ناتو، از نیروهای مخالف اسد حمایت می‌کند.

پوتین در کنفرانس خبری امروز خود گفت که همه طرف‌های درگیر در بحران سوریه باید برای دست یافتن به یک راه‌حل سیاسی امتیازاتی بدهند. او در عین حال تاکید کرد تا زمانی که ارتش سوریه در حال جنگ ‌با مخالفان است، ارتش روسیه به حمایت نظامی خود از بشار اسد ادامه می‌دهد.

ولادیمیر پوتین گفت هرگز نمی‌پذیرد که یک نیروی خارجی درباره این موضوع تصمیم بگیرد که چه کسی بر سوریه حکومت کند، اما هرکاری از دستش برآید برای حل بحران انجام می‌دهد و به قطعنامه سازمان ملل در این زمینه رای خواهد داد.

“اوج بحران اقتصاد پشت‌سر گذاشته شده است”

رئیس جمهوری روسیه در ادامه کنفرانس خبری هم‌چنین به بحران اقتصادی که کشورش پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا با آن روبرو شد اشاره کرد و گفت که روسیه اوج بحران اقتصادی را پشت‌سر گذاشته است. به گفته او اقتصاد روسیه به زودی به رشد اقتصادی پیشین بازمی‌گردد.

به گزارش دویچه وله؛ این درحالی است که بهای پایین نفت خام، روسیه را نیز با کمبود ذخایر مالی روبرو کرده است. پیش‌بینی رشد اقتصادی ۷ درصدی برای سال ۲۰۱۶ روی درآمد نفت بشکه‌ای ۵۰ دلار بنا شده است. پوتین با اشاره به این که بهای نفت در حال حاضر به ۳۸ دلار رسیده، گفت این پیش‌بینی بسیار خوش‌بینانه است و باید در بودجه سال آینده این کشور تجدید نظر شود. روبل، واحد پول روسیه در بحران شدید اقتصادی سال گذشته به شدت ارزش خود را از دست داد.

اتحادیه اروپا در اواخر ژوئیه ۲۰۱۴ برای نخستین بار تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را تصویب کرد. این تحریم‌ها که شامل صادرات و واردات تسلیحات، صنایع گاز و نفت روسیه و بانک دولتی این کشور می‌شوند، در سپتامبر همین سال بار دیگر تشدید شدند.