پنتاگون با شرکت های ایرانی در توسعه افغانستان مشارکت کرده است

0
130

به نوشته وال استریت ژورنال، این گروه ویژه از سال 2009 فعالانه برای جذب شرکت های بین المللی و تشویق آنها برای سرمایه گذاری در افغانستان تلاش کرده است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشته است که وزارت دفاع آمریکا با وجود نبود روابط دیپلماتیک این کشور با ایران، ورود شرکت های ایرانی برای سرمایه گذاری در بخش دارویی و معدنی افغانستان را تشویق و تسهیل کرده است.

به گزارش تارنمای روزنامه شرق الوسط؛ وال استریت ژورنال بر اساس مدارکی که دردست دارد، مدعی شده است که یک کارگروه تخصصی در پنتاگون، در حال بررسی راه‌های همکاری با ایران، همسایه غربی افغانستان، برای تقویت اقتصاد این کشور است.

این روزنامه همچنین ادعا کرده که وزارت دفاع آمریکا برخی از شرکت های ایرانی که برای سرمایه گذاری و کمک به توسعه اقتصادی افغانستان آعلام آمادگی کرده اند را از شمول اعمال تحریم ها مستثنی کرده است.

بنابر اسنادی که نشریه “وال استریت ژورنال” به آنها دسترسی پیدا کرده و همچنین گفتگو با افرادی که مستقیما دست اندر کار بوده اند، طی سال گذشته این کارگروه دو بار از دولت آمریکا مجوز همکاری با ایران را اخذ کرده تا برای تاسیس نخستین شرکت دارویی و توسعه ۴ معدن در این کشور اقدام کند.

وال استریت ژورنال از قول “ژوزف کاتالینو” رئیس کار- گروه پنتاگون در زمینه توسعه سرمایه گذاری و ثبات برای افغانستان می نویسد که «برای توسعه افغانستان، نمی توان نقش ایران را انکار کرد.»

او تصریح کرده است: «ایران، یکی از شرکای مهم اقتصادی در زمینه های مختلف برای افغانستان محسوب می شود.»

به نوشته وال استریت ژورنال، این گروه ویژه از سال ۲۰۰۹ فعالانه برای جذب شرکت های بین المللی و تشویق آنها برای سرمایه گذاری در افغانستان تلاش کرده است. صدها شرکت ایرانی با افغانستان معامله دارند.

وال استریت ژورنال همچنین نوشته است که این همکاری غیر متعارف ایران و آمریکا در باره افغانستان تنها جزء کوچکی است از مجموع تلاش های گسترده دولت آمریکا برای نزدیکی با ایران و تعامل و هماهنگی با این کشور در باره افغانستان، عراق و سوریه.

با این حال، با وجود اینکه همکاری با ایران در نهایت متوقف شده، ولی تلاش هایی که در این راستا صورت گرفته نشان دهنده میزان آمادگی ارتش آمریکا برای تقویت سرمایه گذاری تجاری ایران در افغانستان است تا این سرمایه گذاری ایران جایگزین میلیون‌ها دلار آمریکا و متحدانش شود که طی سیزده سال جنگ در افغانستان هزینه شده است.

کارشناسان معتقدند درخواست پنتاگون برای معافیت ایران از تحریم‌های آمریکا در افغانستان، نشان دهنده عملگرایی واشنگتن است. یعنی مقامات ایالات متحده معتقدند تشویق سرمایه گذاری در یکی از فقیرترین کشورهای جهان در برخی موارد بر اجرای سرسختانه تحریم‌ها بر ضد ایران اولویت دارد.

در این میان منتقدان سیاست خارجی اوباما، این تلاشهای پنتاگون برای تعامل با ایران را حامل پیامی خطرناک به ایران می‌بینند. سناتور مارک کرک، نماینده جمهوری‌خواه ایالت ایلینویز یکی از آنهاست.

آقای کرک در مصاحبه با وال استریت‌ژورنال با انتقاد از این تلاشهای پنتاگون می‌گوید: «به همین دلیل است که ایرانی‌ها ما را مثل ببر کاغذی می‌بینند. وقتی پرسنل وزارت دفاع دارند به ایران امتیازهای ویژه‌ای اعطا می‌کنند غیرممکن است بتوان به ایرانی‌ها این پیام را داد که ما در برخورد با شما سخت‌گیرانه عمل می‌کنیم.»

وی افزود: «می‌توان این انتظار را داشت که افغان‌هابرای تعامل با ایران با بیرون از مرزهای خودشان تماس برقرار کنند اما وقتی آمریکایی‌ها این کار را انجام می‌دهند این خیلی گیج‌کننده است و هدف مذاکرات هسته‌ای را تخریب می‌کند.»

آمریکا هیچ روابط رسمی با تهران ندارد و شرکت‌های این کشور به دلیل تحریم‌هایی که با ادعاهای واهی علیه برنامه هسته‌ای ایران وضع شده‌اند از همکاری با ایران منع شده‌اند.

بر پایه این گزارش، پنتاگون در راستای آنچه تلاش برای رشد سرمایه‌گذاری در کشور فقیر افغانستان خوانده شده از دولت آمریکا خواسته این کشور از تحریم‌های سختگیرانه ایران معاف شود.