پمپئو : نمی گذاریم حکومت جمهوری اسلامی به حزب الله نفت بفروشد

0
89

همزمان با سفر ژنرال مک کنزی، فرماندۀ نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، به لبنان، مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا در کنفرانسی خبری در واشنگتن گفت که آمریکا نخواهد گذاشت جمهوری اسلامی به حزب الله نفت بفروشد. پمپئو بار دیگر این گروه شبه نظامی متحد تهران را سازمانی تروریستی خواند و از همۀ دولت های جهان خواست که حزب الله لبنان را سازمانی تروریستی بنامند.

سه شنبه گذشته حسن نصرالله، رهبر حزب الله، در پیامی تلویزیونی نسبت به افزایش نفوذ آمریکا در لبنان هشدار داد و از دولت این کشور خواست که برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی از این کشور نفت بخرد. نصرالله با این سخن آمادگی حزب الله را برای ایفای نقش میانجی در این داد و ستد اعلام کرد.

در واکنش به این سخنان، وزیر امور خارجۀ آمریکا چهارشنبه هشتم ژوئیه گفت : “حزب الله سازمانی تروریستی است و ما از همۀ دولت های جهان می خواهیم که آن را به عنوان گروهی تروریستی معرفی کنند.” وزیر امور خارجۀ آمریکا سپس گفت : “می کوشیم مانع از فروش نفت خام از دولت جمهوری اسلامی به حزب الله شویم و همۀ سعی خود را خواهیم کرد تا مجازات های آمریکا علیه اعضای حزب الله تشدید شود.”

وزیر امور خارجۀ آمریکا در ادامه گفت : “در صورت تحقق اصلاحات در لبنان، آمریکا به این کشور کمک خواهد کرد تا از بحران جاری خود خارج شود.”   

رادیوفرانسه نوشت؛ حزب الله لبنان و شماری از گروه های همسو با این گروه نسبت به افزایش نفوذ آمریکا در لبنان و منطقه هشدار می دهند و از رهبران بیروت می خواهند که نگاه خود را “به سمت شرق” یعنی به سمت چین و جمهوری اسلامی بچرخانند که این روزها اخباری دربارۀ قرارداد همکاری بیست و پنج سالۀ آنها منتشر شده است.