پمپئو در آستانه اجرای تحریم‌ها: هدف ما توقف برنامه‌های مخرب جمهوری اسلامی است، نه مردم ایران

0
128

در آستانه آغاز همه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، وزیر خارجه ایالات متحده در توئیتی بار دیگر تاکید کرد هدف تحریم ها مردم ایران نیست بلکه هدف توقف برنامه های مخرب جمهوری اسلامی است.

مایک پمپئو روز شنبه ۱۲ آبان در توئیتر خود نوشت:‌ «از روز دوشنبه تحریم‌های سخت علیه رژیم جمهوری اسلامی آغاز می شود. هدف ما اجبار جمهوری اسلامی به توقف برنامه‌های مخرب‌ این کشور است.»

وی افزود:‌ «مردم ایران هدف این تحریم ها نیستند. آنها خود از سوء مدیریت، دزدی و حکومت‌ جمهوری اسلامی رنج می برند. هدف تحریم‌ رژیم جمهوری اسلامی است.»

این تازه‌ترین موضع گیری وزیر خارجه ایالات متحده بعد از دستور آغاز تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است.

روز جمعه ۱۱ آبان دولت ایالات متحده دور دوم تحریم‌های خود را علیه جمهوری اسلامی، که پس از اجرای برجام در دولت پیشین لغو شده بود، اعلام کرد.

دور دوم تحریم‌های آمریکا که ۱۴ آبان اجرایی می‌شوند، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، کشتیرانی، و نظام بانکی جمهوری اسلامی را هدف می‌گیرد.

مایک پمپئو وزیر خارجه و استیون منوشن وزیر خزانه‌داری آمریکا در نشستی مشترک در واشنگتن گفتند، تحریم‌ها تا وقتی تهران به خواسته‌های واشنگتن تن در ندهد، باقی می‌مانند.

ایالات متحده ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شدند و تحریم‌هایی که پس از آن لغو شده بودند، پس از ۹۰ و ۱۸۰ روز بازگشتند.

به دنبال اعلام این تصمیم، وزیر خارجه آمریکا ۱۲ شرط را برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی و مذاکره برای رسیدن به توافق جدید اعلام کرد. توقف حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم، پایان دخالت نظامی در سوریه، و توقف برنامه موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی، از جمله مهم‌ترین خواسته‌های آمریکاست.

رئیس جمهوری ایالات متحده و کاخ سفید هم در توئیتر، با انتشار تصویر پرزیدنت ترامپ، از بازگشت همه تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی خبر دادند.

همزمان، کاخ سفید هم در بیانیه‌ای تاکید کرد که مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی همچنان مشمول تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی نمی‌شوند.

به گزارش صدای آمریکا؛ دور اول تحریم‌های آمریکا، که ۱۵ مرداد ماه بازگردانده شدند، دسترسی جمهوری اسلامی به دلار، فلزات گرانبها، فولاد و آلومینیوم، و صنعت خودروسازی را شامل می‌شد.