پمپئو: جمهوری اسلامی باید به طور کامل مقررات مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم را اجرا کند

0
187

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، از مقامات جمهوری اسلامی خواست به طور کامل و مانند دیگر کشورها قوانین و استانداردهای مبارزه با پولشوئی و حمایت مالی از تروریسم را اجرا کند.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۲۳ بهمن منتشر شد گفت: «ایالات متحده از جمهوری اسلامی می‌خواهد تعهدات خود به گروه ویژه اقدام مالی را اجرا کند، به مقررات ضدپولشویی و استانداردهای مقابله با تروریسم مالی که نظام مالی بین‌المللی را از مبادلات مالی نامشروع پاک نگه می‌دارد، عمل کند.»

مایک پمپئو افزود: «از زمان منقضی شدن برنامه جمهوری اسلامی در گروه ویژه اقدام مالی در سال ۲۰۱۸، جمهوری اسلامی به تعهدات خود پایبند نمانده و برای مثال تعهد رسمی به کنوانسیون‌های حمایت مالی از تروریسم و معاهده پالرمو را انجام نداده است.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «جمهوری اسلامی یا باید تعهداتی که در ژوئن ۲۰۱۶ با آن توافق کرده و زمان آن هم گذشته را اجرا کند و یا با برقراری مجدد اقدامات متقابل روبرو شود.»

گروه ویژه اقدام مالی در ماه مهر گفته بود که ماه فوریه ۲۰۲۰ آخرین مهلت جمهوری اسلامی است و اگر جمهوری اسلامی تا پایان مهلت مذکور کنوانسیون پالرمو را به اجرا درنیاورده و خود را با معیارهای بین‌المللی منطبق نکند، این گروه به همه اعضای خود توصیه خواهد کرد که اقدامات تقابلی را به اجرا درآورند.

صدای آمریکا گزارش داد؛ کنوانسیون پالرمو از پیمان‌نامه‌های مورد حمایت سازمان ملل است که برای مبارزه با قاچاق انسان، تولید غیرقانونی، قاچاق اسلحه و مهمات تصویب شد. دولت جمهوری اسلامی در قالب لایحه‌ای در تلاش برای پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌ یافته فراملی است و ‌‌تی.اف.سی. لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم است که دولت ایران برای خروج از فهرست سیاه گروه اقدام مالی مبارزه با پولشویی و حمایت مالی تروریسم (اف‌ای‌تی‌اف) نیازمند تصویب آن‌ها است. این لوایح هنوز در جمهوری اسلامی به صورت قانون در نیامده‌اند.