پمپئو: اتحادی مانند ناتو در خاورمیانه و در مقابل جمهوری اسلامی تشکیل می‌دهیم

0
195

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۷ بهمن در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: «باور داریم تشکیل اتحادی مانند ناتو در خاورمیانه و در برابر جمهوری اسلامی شدنی است. تمامی کشورها (منطقه) درک می‌کنند که داشتن چنین نهادی در راستای منافع آن‌ها است. ما توافق اصلی را داریم و باید فقط روی برخی جزئیات اجرایی آن کار کنیم.»

وزیر خارجه ایالات متحده در این گفت‌وگو و با تاکید بر سخنان شب گذشته پرزیدنت ترامپ در سخنرانی سالانه در کنگره در خصوص جمهوری اسلامی گفت: «ما وارد توافقی اتمی با جمهوری اسلامی شدیم که به آن‌ها اجازه داد در برنامه اتمی خود پیشرفت کنند. ما حالا از آن توافق خارج شده و وارد کمپینی جدی شدیم تا مطمئن شویم مردم ایران این فرصت را پیدا می‌کنند که حرف خود را بزنند. وقتی مردم ایران بتوانند حرف بزنند، خواهند گفت که از حضور نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه، یمن، عراق و لبنان راضی نیستند.»

آقای پمپئو افزود: «فهرست ماجراجویی‌های جمهوری اسلامی بسیار بلند است. این هفته سالگرد ۴۰ سال جمهوری اسلامی در حاکمیت سرزمین ایران است. تجربه‌ای تلخ برای مردم ایران و نظامی که هنوز بزرگترین حامی تروریسم در جهان باقی مانده است. قصد ما این است که هرکدام از این نقایص را اصلاح کنیم.»

وزیر خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسشی در خصوص این که پس از خروج نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه، با خطر بازگشت داعش چطور می‌شود مقابله کرد، گفت: «من فکر نمی‌کنم داعش بازگردد. یادتان باشد که ما سوریه را در چه حالی تحویل گرفتیم. دولت قبلی آمریکا حاضر نشده بود در راه حفظ امنیت آمریکا دست به کار شود.»

او اضافه کرد: «خط قرمز هم برای سوریه کشیدند ولی بشار اسد به استفاده از سلاح شیمیایی ادامه داد. این اشتباه بود. ما در شرایط سختی سوریه را تحویل گرفتیم. الان ایران و روسیه نیروهای مهمی در سوریه محسوب می‌شوند و ما خلافت اسلامی را ناکار کرده و خطر داعش را به حداقل رساندیم. حالا به دنبال راهی سیاسی هستیم که تکلیف شش میلیون آواره داخلی سوریه مشخص شود و با پایین نگه داشتن هرگونه بروز خشونت، روند بازسازی سوریه دنبال شود.»

وزیر خارجه آمریکا یکم خرداد با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است.

به گزارش صدای آمریکا؛ برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.