پل ورهوفن رئیس هیئت داوران دور آینده‌ برلیناله

0
273

پل ورهوفن ریاست هیئت داوران را در دوره بعدی جشنواره سینمایی برلین به عهده خواهد داشت. این کارگردان هلندی هم در سینمای هنری و هم در موفقیت تجارتی نامی پراعتبار است.

دیتر کوسلیک، مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم برلین اعلام کرد که پل ورهوفن، فیلمساز نامی هلندی، ریاست هیئت داوران را در دور آینده جشنواره عهده‌دار خواهد بود.

پل ورهوفن از نامدارترین سینماگران اروپایی است که در هالیوود نیز به موفقیت‌های بزرگی دست یافت.

او با چند فیلم نوآورانه در دهه ۱۹۷۰ سینمای هلند را در عرصه جهانی مطرح کرد. او در سال ۱۹۷۳ با فیلم جسورانه‌ی “میوه‌های ترکی” به شهرت جهانی رسید.

فیلم بعدی پل ورهوفن به نام “سربازی از اورانی” (۱۹۷۷) از نخستین فیلم‌های موفق او در عرصه بین‌المللی بود. ماجرای این فیلم در دوران اشغال هلند توسط ارتش آلمان نازی می‌گذرد.

او که در عین کارگردانی فیلم‌های نوآورانه، از نظر تجارتی نیز فیلمسازی موفق به شمار می‌رفت، سرانجام به هالیوود رفت و پس از چند فیلم علمی – تخیلی، فیلم جنجالی “غریزه بنیادی” را کارگردانی کرد که به ویژه صحنه‌های هماغوشی آن با بازی مایکل داگلاس و شارون استون معروفیت زیادی پیدا کرد.

بازگشت به سینمای اروپا

پل ورهوفن همیشه در هالیوود موفق نبود و برخی از فیلم‌های او که با بودجه‌های هنگفت ساخته شدند از نظر تجارتی شکست خوردند و او به این واقعیت تلخ پی برد که هالیوود از او آثار پرفروش می‌خواهد و نه هنرمندانه.

بدین ترتیب او به اروپا برگشت و فعالیت سینمایی را با بودجه‌هایی محدودتر ادامه داد. در این راستا او فیلم “کتاب سیاه” را کارگردانی کرد. این فیلم که با بودجه مشترک چند کشور اروپایی تهیه شد، بار دیگر به دوران اشغال هلند توسط ارتش آلمان نازی می‌پردازد و سرگذشت گروهی از مبارزان چپ را نشان می‌دهد که در محفلی زیرزمینی علیه اشغالگران مبارزه می‌کنند.

به گزارش دویچه وله؛ آخرین فیلم پل ورهوفن “او” یا “آن زن” نام دارد که ایزابل هوپر، ستاره نامدار فرانسوی، نقش اصلی را در آن ایفا کرده است. این فیلم قرار است از اوایل سال آینده در آلمان به روی اکران عمومی بیاید.