پلیس نامحسوس ناامنی ایجاد می کند

0
166

با اين كه از اظهارات سردار حسین ساجدی‌نیا رئیس پلیس پایتخت كه صبح روز سه‌شنبه از ساماندهی بیش از هفت‌هزار مأمور نامحسوس پلیس امنیت در راستای اجرای طرح امنیت اخلاقی در پایتخت خبر داد چند روزی نگذشته است، اما به نظر می‌رسد ابعاد مختلف اين طرح و نحوه اجرايی شدن آن برای مردم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و موجی از نگرانی و احساس ناامنی جامعه و خانواده‌ها را فرا گرفته است.

به گفته رييس پليس تهران «يكی از مطالبات مردم در سال‌های اخیر موضوع برخورد با مزاحمت برای نوامیس در سطح شهر بود. ازاین‌رو پلیس در سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی را در دستور کار قرار داد. از حدود دو سال پیش نیز پلیس اقدام به رصد ناهنجاری‌ها کرده که چهار موضوع آلودگی صوتی، رانندگی پرخطر در سطح بزرگراه‌ها و انجام حرکات نمایشی، ایجاد مزاحمت برای نوامیس و کشف حجاب در خودروها جزء چهار محور اصلی بودند که با آنها برخورد شد. علاوه بر این، از روز سه‌شنبه بیش از هفت‌هزار نیروی زن و مرد با حضور در معابر نسبت به رصد این موارد و اطلاع آن به پلیس امنیت اقدام خواهند کرد.»

با تمام توضيحاتی كه براي توجيه اين طرح ارائه شده است و با ذهنيتی كه از اجرای طرحهای مشابه در سال‌های گذشته و در آستانه فصل تابستان و گرم شدن هوا برای مردم شكل گرفته است؛ بيم آن می‌رود اجرای اين طرح به تذكر و برخورد با بدپوششی خلاصه شده و به جای آنكه تذكرات و برخوردها متوجه مزاحمين نواميس و يا ساير ابعاد طرح باشد؛ ناموس مردم را نشانه رود.

تماسهای مكرر از زمان شروع اين طرح با معاونت و نيز گفتگوی چهره‌به‌چهره با مردم حكايت از اين نگراني دارد و همه هم مسئوليت پيگيری را متوجه دولت می‌دانند و از رییس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی انتظار دارند كه نظارت و تذكرات لازم را داشته باشد.

در مراسمی كه ديروز به مناسبت ميلاد مولای حق‌جويان و عدالت‌طلبان عالم شركت كرده بودم چند تن از مادران كه دختران دانشجو دارند؛ مطرح كردند كه از هفته گذشته به اصطلاح دلشان مثل سير و سركه می‌جوشيده و چند بار مردند و زنده شدند تا فرزندانشان به خانه برگردند.

در جلسه روز چهارشنبه هيئت دولت هم بعد از اعلام خبر مربوطه مقرر شد در جلسه آتی دولت در روز يكشنبه گزارشی از ابعاد اجرای طرح توسط وزارت كشور ارائه شود.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از فیس بوک شهیندخت مولاوردی؛ واقعيت اين است تعريف، نگاه و باور عمومی به پليس در دنيا اين است كه حافظ جان و مال و ناموس مردم است و با ديدن پليس احساس امنيت و آرامش بايد به انسان دست دهد. لذا به نظر می‌رسد اگر همانطور كه گفته شده است برخورد با مزاحمين نواميس يكي از مطالبات مردم بوده است شايسته بود كه در مورد سازوكار آن هم با نظر مردم، متخصصان، صاحب‌نظران و كارشناسان عمل می‌شد.