پلیس تهران مانع از ملاقات نمایندگان پارلمان اروپا با خبرنگاران خارجی شد

0
189

نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی از گفتگوی نمایندگان پارلمان اروپا با خبرنگاران خارجی در تهران جلوگیری کردند. یک مقام نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی همچنین خبرنگاران خارجی را تهدید کرده است که در صورت فیلمبرداری از نمایندگان پارلمان اروپا در تهران با اقدامات تنبیهی روبرو خواهند شد.

یک هیئت از نمایندگان پارلمان اروپا به سرپرستی “المار بروک”، رییس کمیسیون امور خارجۀ پارلمان اروپا، سفر رسمی دو روزه ای را به ایران انجام داده است. قرار بود، نمایندگان پارلمان اروپا روز ظهر یکشنبه هفتم ژوئن در هتل محل اقامت شان در تهران با خبرنگاران خارجی گفتگو کنند، اما نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی از ورود خبرنگاران خارجی به داخل هتل جلوگیری کردند و حتا مانع از گفتگوی “المار بروک” با خبرنگاران خارجی در پیاده رو شدند.

“المار بروک” در مشاجره ای لفظی خطاب به مأمور انتظامی جمهوری اسلامی گفته است که او حق ندارد مانع از گفتگوی وی با خبرنگاران شود. در پاسخ به این اعتراض، مأمور امنیتی جمهوری اسلامی مدعی شده که نمایندۀ پارلمان اروپا حق گفتگو با رسانه ها را نداشته است. با این حال، یک گروه از خبرنگاران صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای انجام مصاحبه با “المار بروک” اجازۀ ورود به داخل هتل را یافته است.

پس از این حادثه “المار بروک” در گفتگو با خبرگزاری فرانسه رویکرد قدیمی مقامات جمهوری اسلامی را مورد سرزنش قرار داده و آن را مغایر با سیاست جدید این کشور توصیف نموده است.

فعالیت خبرنگاران خارجی در ایران منظماً با مشکلات و محدودیت های عدیده روبرو است. “الما بروک” و هیئت همراه وی به دعوت علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاسی خارجی مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی به این کشور سفر کرده اند. در این سفر، نمایندگان پارلمان اروپا با شماری از مقامات جمهوری اسلامی از جمله علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، و معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری ایران در امور محیط زیست، دیدار و گفتگو کرده اند. “المار بروک” با انتشار بیانیه ای تأکید کرده است که هدف از سفر نمایندگان پارلمان اروپا به ایران در لحظه حاضر و همزمان با آخرین مراحل مذاکرات هسته ای این کشور با قدرت های جهانی ایجاد اعتماد متقابل در مناسبات اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی بوده است.

گفتگوهای نمایندگان پارلمان اروپا و مقامات جمهوری اسلامی بر وضعیت خاورمیانه، به ویژه سوریه، عراق و یمن، قاچاق مواد مخدر و تغییرات اقلیمی متمرکز بوده اند. نمایندگان پارلمان اروپا در مذاکرات شان با مقامات ایران مسئلۀ حقوق بشر در این کشور را نیز مطرح کرده اند. در اکتبر سال ۲۰۱۲ شماری از نمایندگان پارلمان اروپا سفر از قبل اعلام شده شان را به ایران لغو نمودند، پس از آنکه جمهوری اسلامی  با ملاقات نمایندگان اروپایی با نسرین ستوده، حقوقدان، و جعفر پناهی، سینماگر، و برندگان جایزۀ ساخاروف مخالفت کردند.