پشت پرده نایاب شدن انسولین در کشور

0
302

انسولین قلمی(آنالوگ) در کشور نایاب شده و کمبود این داروی حیاتی برای بیماران مبتلا به دیابت مشکلات فراوانی ایجاد کرده است. بیمارانی که برخی از آن‌ها روزانه باید تا ۶ بار تزریق انسولین داشته باشند حالا به آن دسترسی ندارند.

در روز‌های اخیر کاربران زیادی از اینکه نمی‌توانند “انسولین قلمی” در بازار پیدا کنند حرف زده‌اند. آن‌ها با هشتگ “انسولین نیست” اعتراض خود در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند.

کمبود انسولین قلمی یا آنالوگ در کشور موضوع تازه‌ای نیست و از تابستان امسال این موضوع بار‌ها در رسانه‌ها و محافل پزشکی و دارویی کشور اعلام شده بود. اما وزارت بهداشت زیر بار ماجرا نمی‌رفت و تاکید می‌کرد که کمبودی در این رابطه وجود ندارد.

اما حالا دیگر حرف از کمبود نیست، حرف نبودن است، کلا انسولین قلمی در بازار پیدا نمی‌شود. انسولین قلمی دارویی وارداتی است و تولید داخلی آن بسیار اندک است و پاسخ گوی نیاز کشور نیست. در شرایط کنونی اقتصاد، تحریم‌های سخت واردات دارو نیز به مشکلات جدی برخورد کرده است. هر چند که دارو جزو لیست تحریم‌ها نیست، اما تحریم فلج کننده بانکی مانع از تبادل پول برای خرید دارو شده است.

در این بین بیماران دیابتی که دسترسی به انسولین قلمی ندارند ناچارند از انسولین انسانی استفاده کنند. این در حالی است تزریق انسولین انسانی دشوار است و انسولین قلمی مزایای زیادی دارد و زندگی را برای بیماران دیابتی و نیازمند به این دارو راحت‌تر می‌کند.

فرارو نوشت؛ کمیاب شدن انسولین قلمی در حالی است که از میان بیش از پنج میلیون بیمار دیابتی در ایران، دست‌کم ۶۰۰ هزار نفر نیازمند تزریق روزانه انسولین‌اند.