پس از 43 روز از تشکیل کار گروه نجات دریاچه ارومیه؛ نماینده ارومیه : کار اجرایی برای نجات دریاچه ارومیه انجام نشده است

0
129

حدود یک ماه و چند روز از تشکیل کارگروه «نجات دریاچه ارومیه» می گذرد. وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز برای بررسی دقیق تر وضعیت دریاچه به ارومیه رفتند و تشکیل جلسه دادند. نماینده استان آذربایجان غربی اگرچه به این اقدامات خوش بین است، اما از این که در این مدت زمان هیچ کار اجرایی برای جلوگیری از خشک شدن کامل دریاچه ارومیه صورت نگرفته است، انتقاد می کند.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از میراث فرهنگی؛ نجات دریاچه ارومیه از وعده های اصلی حسن روحانی در سفرهای تبلیغاتی‌اش بود. او در استان آذربایجان غربی موضوع دریاچه ارومیه را یکی از اصلی ترین بحث های محیط زیست خواد و قول داد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فکری اساسی برای نجات این دریاچه بکند.

مردم به روحانی رای دادند. او پس از تکیه بر صندلی ریاست جمهوری در اولین نشست هیات دولت در 27 مرداد، کارگروهی برای نجات دریاچه ارومیه تشکیل داد. وزارت نیرو، وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان محیط زیست ایران و نیز نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت از اعضای این کارگروه بودند.

چند هفته پیش هم معصومه ابتکار پس از انتصاب به عنوان رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به استاد آذربایجان غربی رفت و با حضور در اولین جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه این مسئله را «مشکلی جهانی» خواند.

او در آن جلسه پارک ملی دریاچه ارومیه را یکی از سایت‌های مهم یونسکو دانست که نه فقط برای زیست بوم ایران، بلکه برای زیست بوم جهان مهم است. ابتکار همچنین تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه توسط دولت تدبیر و امید را در راستای تحقق اهداف بلند زیست محیطی برای منطقه و کشور دانست.

همچنین حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز هدف تشکیل این جلسه را آشنایی با نظرات مدیران استان و بازدید از دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت که «در جلسه اول کارگروه گزارش‌های تهیه شده را بررسی کردیم که همه اعضا در مورد اطلاعات پایه اتفاق نظر داشتند و تصمیمات ستادی که قبلا اخذ شده بود، مورد تایید قرار گرفت».

حالا یک ماه چند روز از تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه می گذرد، اما نماینده آذربایجان غربی می گوید که هنوز هیچ کار اجرایی و حتی تصمیم گیری قطعی درباره نجات دریاچه ارومیه انجام نشده است.

عابد فتاحی، نماینده ارومیه در مجلس نهم در گفت و گو با خبرگزاری CHN به سفر رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و وزیر نیرو به ارومیه اشاره می کند و می گوید: دریاچه ارومیه را می توان یک دریاچه مرده به حساب آورد. دیگر دریاچه ای باقی نمانده است و تنها در قسمت های شمالی به مقدار بسیار کمی آب باقی مانده است.

او با اظهار امیدواری درباره انجام کارهای لازم برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت دریاچه ارومیه، تصریح می کند: باز کردن سد ها و استفاده از آب دریاچه خزر بهترین گزینه های مطرح هستند، اما هنوز تصمیم گیری نهایی در این باره انجام نشده است.

فتاحی هزینه اختصاص هزینه برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه را بیهوده می داند و می گوید: این روزها موضوع انتقال آب به دریاچه ارومیه به جدالی بین آذربایجان غربی و شرقی تبدیل شده است. با توجه به این که مسیر انتقال آب از آذربایجان شرقی خواهد بود، این انتقال آب فایده ای برای دریاچه ارومیه نخواهد داشت.

نماینده ارومیه با پر اهمیت خواندن محرومیت های مردم آذربایجان شرقی و دیگر نقاط کشور، تصریح می کند: همه کمبودها در همه نقاط ایران باید بر طرف شود. ما دوست نداریم مردم آذربایجان شرقی مشکل آب داشته باشند. دولت همان قدر که درباره دریاچه ارومیه مسئول است، درباره مردم آذربایجان شرقی هم مسئولیت دارد. نظر ما این است که اجازه دهند آب رودخانه ارس به آذربایجان شرقی برسد و از آب دریاچه خزر هم برای نجات دریاچه ارومیه استفاده کنند.

«من با افرادی که در این باره تحقیقات انجام داده اند رایزنی کرده ام. آنها تاکید دارند تنها راه چاره نجات دریاچه ارومیه استفاده از آب دریاچه خزر است». این را فتاحی می گوید و ادامه می دهد: این پروژه حدود 7 سال زمان لازم دارد تا قسمت شمالی دریاچه نجات پیدا کند.

او همچنین به موضوع لایروبی و نمک روبی دریاچه ارومیه اشاره می کند و می گوید: یکی از مهمترین موضوعات پیش از انتقال آب به دریاچه بحث آماده کردن بستر دریاچه برای آبگیری است. همچنین نوع کشاورزی منطقه باید تغییر کند. باید از بهره برداری از چاه های آب اطراف دریاچه جلوگیری شود. همچنین باید جلوی ساختمان سازی بیش از حد در مناطق اطراف دریاچه گرفته شود.

فتاحی اگرچه تاکید دارد هیاتی که از پایتخت برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه به استان آمده بودند، انگیزه زیادی برای کار داشتند، اما می گوید که در مدت تشکیل کارگروه هیچ کار اجرایی انجام نشده است: تاکنون همه اتفاق ها درباره نجات دریاچه ارومیه در حد حرف ها و جلسات بوده اند تا کنون هیچ کار اجرایی برای نجات این دریاچه انجام نشده است. حتی کارگاهی نیز در دریاچه ارومیه راه اندازی نشده است که حداقل نشانی از آغاز کارهای مقدماتی برای نجات دریاچه ارومیه باشد یا حداقل ما تا به حال کاری در این راستا ندیده ایم.