پس‌لرزه‌های فایل صوتی ظریف؛ شماری از سناتورها خواستار استعفای کری شدند

0
72

جواد ظریف در اظهاراتی در این فایل صوتی، می‌گوید هنگام مذاکره درباره توافق هسته‌ای سال 2015 با کری همکاری نزدیک داشته و جان کری حداقل 200 حمله اسرائیل به مواضع سایت‌های نظامی جمهوری اسلامی در سوریه را به وی اطلاع داده است.

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت، کری با این کار ممکن است اطلاعاتی طبقه‌بندی شده و سری را در اختیار یکی از دشمنان آمریکا قرار داده باشد.

در پی این اتهامات، تعدادی از نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره خواستار استعفای جان کری از سمت فعلی خود در دولت بایدن شدند.

دن سالیوان، سناتور جمهوری‌خواه پس از انتشار این فایل صوتی بلافاصله روز دوشنبه، در سخنانی گفت: «جان کری باید از سمت خود استعفا دهد».

تد کروز، سناتور دیگر جمهوریخواه در بیانیه‌ای گفت، جان کری علی‌رغم قانون «لوگان» بارها و بارها در ملاقاتش با ظریف در طول دوره دولت ترامپ افشا شد اما او هیچ وقت در مورد موضوعاتی که بین او ظریف رد و بدل شد، به طور علنی چیزی نگفت.

تام کاتن، سناتور آمریکایی نیز با تاکید بر اینکه این اطلاعات بسیار نگران کننده است، خواستار اجرای تحقیق کامل درمورد جان کری شد.

مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین و رهبران سیاست خارجی جمهوری‌خواهان در كنگره، پس از مشخص شدن اطلاع رهبران جمهوری اسلامی از عملیات مخفی ارتش اسرائیل، خواستار تحقیق رسمی در مورد جان كری شدند.

مایک پمپئو گفت:«این نوار صوتی آنچه سال‌هاست من گفته بودم را اثبات می‌کند.»

پمپئو افزود:«گفته بودم که ظریف، پس از پایان کار جان کری در وزارت خارجه همچنان با او در ارتباط بوده و به گفته ظریف، کری جمهوری اسلامی را در جریان عملیات اسرائیل قرار داده است».

داریل ایس، یکی از اعضای کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان، نیز خواستار تحقیق کامل و فوری در مورد ادعاها درباره کری شد و گفت، اگر جان کری به افشای اطلاعات حساس نظامی اسرائیل پرداخته، به شما قول می‌دهم که مجازات خواهد شد.

او افزود: «ما به راحتی نمی‌توانیم آنچه که از وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شنویم یا از «نیویورک تایمز» می‌خوانیم به عنوان واقعیت بپذیریم، اما این گزارش‌ها نیاز به تحقیق کامل و فوری دارد.»

العربیه نوشت؛ طبق گفته ایس: «اگر جان کری اطلاعات امنیتی را با جمهوری اسلامی به اشتراک بگذارد و اسرائیل را به هر طریقی به خطر بیندازد، به شما قول می‌دهم که پاسخگو خواهد بود».