پرونده کیومرث مرزبان با دو اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات به دادگاه انقلاب ارجاع شد

0
166

محمدحسین آقاسی وکیل کیومرث مرزبان طنزنویس جوانی که مدتی پس از ورود به ایران بازداشت شد گفت موکلش با دو اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اهانت به مقدسات» مواجه است. این وکیل دادگستری مستندات این دو اتهام را «نوشته‌ها و فعالیت‌های» کیومرث مرزبان عنوان کرد.

به گفته این وکیل دادگستری، پرونده کیومرث مرزبان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی بررسی می‌شود. با این حال به گفته او هنوز زمان دادگاه مشخص نشده است.

محمد حسین آقاسی همچنین گفت او تاکنون توانسته فقط «بخش‌هایی» از پرونده موکلش را بخواند اما هنوز با او ملاقاتی نداشته است. به گفته آقاسی، کیومرث مرزبان اکنون در بند عمومی زندان اوین به سر می‌برد و با خانواده‌اش ملاقات دارد.

خبرگزاری دولتی ایران روز سه‌شنبه ۲۵ دی ماه کیومرث مرزبان را «نویسنده خارج‌نشین» عنوان کرد که با «رسانه‌هایی همچون «رادیو فردا» و «من و تو» همکاری داشته است و اکنون پرونده او با دو اتهام در  شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در حال بررسی است. براساس معیارهای جمهوری اسلامی، رسانه‌های ایرانی خارج از ایران همگی هدف براندازی نظام را دارند.

محمدحسین آقاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرده ضابط پرونده کیومرث مرزبان «وزارت اطلاعات» است.

کیومرث مرزبان، ۲۶ ساله و طنزنویس در سال ۱۳۹۶ برای «دیدن مادربزرگ بیمارش» به ایران بازگشت و در زمان ورود با هیچ مشکلی مواجه نبوده است. با این حال مدتی پس از بازگشتش در تاریخ چهارم شهریور ماه از سوی ماموران امنیتی در منزلش بازداشت و روانه زندان اوین شد. ماموران بازداشت‌کننده او، علاوه بر این خانه او را تفتیش و وسایل شخصی مانند لپ‌تاپ، گوشی تلفن و کتاب‌های را با خود برده بودند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ پس از رسانه‌‌ای شدن بازداشت او، وب‌سایت تندرو «پایگاه عدالت خواهان» به طرح برخی اتهامات علیه مرزبان پرداخت. این سایت خبری مدعی شد کیومرث مرزبان به آمریکا برای انعقاد قراردادی با هدف «شبکه‌سازی در ایران» سفر کرده است. در حالی که یک منبع نزدیک به او در گفت‌وگویی گفت آقای مرزبان هرگز به آمریکا سفر نکرده است: «او پس از اینکه در سال ۸۸ از کشور خارج شده برای چند سال در کشور مالزی و برای چندین ماه نیز در کشور گرجستان زندگی کرده است. تنها جایی که کیومرث به غیر از ایران دیده، مالزی و گرجستان است و هرگز به آمریکا نرفته بود.»