پرونده قاتل محیط‌بانان «گنو» در دادگاه کیفری

0
300
پرونده شکارچی غیرقانونی که در جریان درگیری با محیط‌بانان منطقه گنو آنها را با شلیک گلوله به شهادت رسانده بود، یک ماه پس از جنایت با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری فرستاده شد.

اين جنايت روز سوم تيرماه در منطقه گنو هرمزگان اتفاق افتاد. ماجرا از اين قرار بود كه 2محيط‌بان هنگام گشتزني در منطقه متوجه حضور 2شكارچي غيرمجاز شدند. محيط بانان خود را به شكارچيان رساندند تا آنها را به‌خاطر حضورشان در آنجا بازخواست كنند اما وقتي يكي از محيط‌بانان به نام محمد دهقاني به شكارچيان نزديك شد، يكي از آنها كه جوان‌تر بود از فاصله نزديك به سوي وي شليك كرد. محيط‌بان دوم به نام پرويز هرمزي مي‌خواست از همكارش حمايت كند اما شكارچي جوان 2گلوله نيز به سوي او شليك كرد. آنها بعد از اين جنايت با سرقت سلاح و دوربين محيط‌بانان به مكان نامعلومي گريختند.

  • تحقيقات ويژه

هنوز ساعتي از وقوع اين جنايت نگذشته بود كه محسن مينا، بازپرس جنايي بندرعباس در جريان آن قرار گرفت. هيچ‌كس نمي‌دانست چه‌كسي دست به اين كار زده است. با وجود اين بازپرس جنايي همراه با گروهي از كارآگاهان پليس آگاهي تحقيقات ويژه‌اي را در اين‌باره آغاز كردند و در همان ساعت‌هاي اوليه به اطلاعاتي دست يافتند كه نشان مي‌داد عاملان اين جنايت پدر و پسري به نام‌هاي محمد و حسين هستند كه بعد از اين جنايت به محل نامعلومي گريخته‌اند. با وجود اين، تحقيقات ادامه يافت تا اينكه معلوم شد يكي از دوستان حسن، او و پسرش را در منطقه‌اي دورافتاده مخفي كرده است.

در چنين شرايطي مأموران چندين كيلومتر را با پاي پياده طي كردند تا اينكه سرانجام مخفيگاه متهمان را شناسايي و آنجا را محاصره كردند. وقتي پدر و پسر شكارچي متوجه حضور مأموران شدند، حاضر نبودند خود را تسليم كنند اما بعد از شليك چند گلوله توسط ماموران، سرانجام متهمان خود را تسليم كردند. متهمان در همان بازجويي‌هاي اوليه به قتل 2محيط‌بان اعتراف كردند و اظهارات‌شان نشان داد كه حسين – 30ساله- عامل اصلي قتل هر دو محيط‌بان است. اما او با چه انگيزه‌اي جنايت را مرتكب شده بود؟

  • اعترافات متهم اصلي

حسين در جريان اعترافاتش گفت: «روز حادثه همراه پدرم براي شكار به كوه رفته بوديم كه حوالي ظهر محيط‌بانان متوجه حضور ما شدند. من يك قبضه سلاح سيمينوف غيرمجاز همراه داشتم و مي‌ترسيدم كه به‌خاطر آن من را بازداشت كنند. چند دقيقه گذشت و محيط‌بانان به ما رسيدند. يكي از آنها با ديدن سيمينوف در دستم مي‌خواست من را بازداشت كند اما من پيشدستي كردم و 2گلوله به سوي او شليك كردم. همان موقع محيط‌بان ديگر به طرف سلاح همكارش رفت تا آن را بردارد اما من 2گلوله نيز به سوي او شليك كردم. در ادامه همراه با پدرم سلاح و وسايل محيط‌بانان را برداشتيم و از آنجا فرار كرديم.» متهم ادامه داد: «من سلاح و فشنگ‌هاي محيط‌بانان را در كوه پنهان كردم و دوربين‌هايشان را در رودخانه انداختم و در ادامه يكي از دوستان پدرم ما را پناه داد و از ما پذيرايي كرد ولي مأموران بالاخره دستگيرمان كردند.»

  • جست‌وجو با بالگرد

با اينكه متهمان جزئيات جنايت را بازگو كرده بودند اما هنوز سلاح و دوربين‌هاي مسروقه محيط‌بانان كشف نشده بود. اين در حالي بود كه آن منطقه صعب‌العبور بود و امكان جست‌وجو با خودرو در آنجا وجود نداشت. به اين ترتيب مأموران با استفاده از يك بالگرد ساعت‌ها در منطقه گشتزني كردند تا اينكه سرانجام توانستند سلاحي را كه متهم پنهان كرده بود، كشف كنند. با كشف سلاح، متهمان در حضور بازپرس جنايي صحنه جنايت را بازسازي كردند.

به گزارش همشهری؛ در چنين شرايطي بازپرس مينا در كمتر از يك‌ماه با صدور قرار جلب به دادرسي براي متهم، به تحقيقات خود پايان داد و در نهايت پرونده با صدور كيفرخواست از سوي دادستان به دادگاه كيفري يك استان هرمزگان فرستاده شد. براساس اين گزارش قرار است به‌زودي عامل شهادت محيط‌بانان گنو در دادگاه محاكمه شود.