پرونده ثبت جهانی شوش به یونسکو می‌رود

0
331

تدوین پرونده ثبت جهانی شوش مراحل پایانی را طی می‌کند و با ارسال این پرونده به یونسکو درصورت موافقت با ثبت جهانی این اثر ارزشمند از ایران، خوزستان رکورددار میراث ثبت جهانی شده کشور می‌شود.

خوزستان که بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی کشور از وضعیت نابسامان مدیریتی آن در حوزه میراث فرهنگی ابراز نگرانی می‌کردند اکنون در حال ارائه پرونده ثبت جهانی یکی دیگر از آثار تاریخی کشور به یونسکو است. خوزستان ازجمله استان‌های غنی در برخورداری از آثار باستانی و تاریخی کشور است و کهن‌ترین تمدن یافت شده در این استان مربوط به دوره عیلامیان در محوطه هفت‌تپه آن است.

حفاران غیرمجاز در نزدیکی محوطه باستانی شوش و البته برخی بی‌توجهی‌ها به این محوطه ارزشمند تاریخی ایران که یکی از پایتخت‌های تمدن هخامنشیان در ایران بود ازجمله تهدیدات جدی برای این محوطه تاریخی بودند. پرونده ثبت جهانی شوش اکنون در حال تکمیل شدن است تا با ارسال به یونسکو و کسب رأی موافق آن سازمان، سومین اثر ملی شده این استان نیز صاحب پایگاه جهانی شود.

به گزارش میراث فرهنگی ؛ مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان از مراحل پایانی تهیه پرونده جهانی شوش برای ارسال به یونسکو خبر داده به‌وجود 839اثر ثبت ملی شده در خوزستان اشاره کرده و گفته است که آثار دیگری نیز در نوبت ثبت ملی قرار دارند.

افشین حیدری همچنین به استفاده از همه توان اداره میراث فرهنگی خوزستان برای حفاظت از آثار ثبت ملی شده آن استان اشاره کرد و گفت: در استان خوزستان 2 اثر ثبت جهانی شده معبد چغازنبیل و سازه‌های آبی تاریخی شهرستان شوشتر وجود دارد که با ارسال پرونده شوش به یونسکو و کسب رأی موافق آن سازمان، این استان پرتعدادترین آثار ثبت‌جهانی‌شده کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

به گفته وی، قرار است پرونده ثبت جهانی محوطه باستانی شوش تا چند‌ماه دیگر به یونسکو ارسال شود تا با ثبت جهانی این اثر، خوزستان به تنها استان دارای 3 اثر ثبت شده در فهرست یونسکو مبدل شود.

 12835754651681725095

حیدری با اشاره به اینکه تلاش زیادی برای تدوین پرونده ثبت جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوش انجام شده است، افزود: از همه توان میراث فرهنگی خوزستان و تجربیات موجود در پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر و معبد چغازنبیل برای تدوین پرونده کامل محوطه تاریخی و باستانی شوش استفاده می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان درباره تلاش‌های انجام شده در حوزه تدوین این پرونده تأکید کرد: این پرونده ثبت جهانی در مراحل پایانی قرار دارد و سرکشی‌های مستمر به این شهر در هفته‌های گذشته برای تدوین و تکمیل این پرونده مهم است. وی افزود: مانیتورینگ محوطه شوش به‌طور کامل انجام و بر این اساس امکان نظارت بر محوطه تاریخی شهرستان شوش از مرکز استان نیز فراهم شده است.

اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی تنها به موضوع پرونده جهانی شدن شوش نپرداخت بلکه ماجرای حفاظت از آثار و بناهای تاریخی آن شهر را نیز مطرح کرد.

براساس آنچه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان درخصوص ماجرایی که برای سرای عجم اهواز به‌عنوان یک اثر تاریخی در آن شهر اتفاق افتاد گفت: از تخریب سرای عجم اهواز ممانعت می‌کنیم و نمی‌گذاریم نشان هویت تاریخی این شهر از بین برود.

افشین حیدری افزود: سرای عجم، هویت مردم اهواز است و نباید به سادگی از بین برود. به همین دلیل از تخریب آن ممانعت می‌کنیم. وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان مانع از تخریب این اثر تاریخی شده است افزود: این ملک از نظر هویتی و فرهنگی متعلق به همه مردم اهواز است، بنابراین نباید به راحتی تخریب شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اهواز گفت: به این امید مانع از تخریب سرای عجم شده‌ایم تا حداقل دیوان عدالت اداری و قوه قضاییه به این باور برسند که با تخریب این اثر تاریخی ذره ذره تاریخ کشور را از بین خواهیم برد. حیدری با بیان اینکه دیوان عدالت اداری حکم خروج این اثر از ثبت را به مالک وی داده است، گفت: با وجود اینکه چندین مرتبه با مالک این سرا صحبت کردیم، وی به‌دنبال تخریب این اثر است.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی حرمت و حریم دارند تأکید کرد: تا آخر جلوی آنها ایستاده‌ایم و مانع از تخریب این اثر که هویت مردم اهواز است می‌شویم و امیدواریم با این کار راهی تازه برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی در کشور باز شود. حیدری افزود: در این خصوص با استاندار خوزستان و شهردار اهواز صحبت کرده‌ایم و با توافقات انجام شده حاضر هستیم در ازای این ملک یک زمین دیگر به مالک بدهیم.