پرواز ۳.۵ ساعتی یک پهپاد کاملا سبز

0
76

یک پهپاد بدون سرنشین هیدروژنی عمودپرواز و پاک می تواند به مدت ۳.۵ ساعت پرواز کند، در حالی که تنها اکسیژن و بخار آب منتشر می‌کند.

محققان دانشگاه “دلفت”(Delft) با همکاری نیروی دریایی سلطنتی هلند و گارد ساحلی هلند، یک هوابرد بدون سرنشین سوخت هیدروژنی تولید کرده اند که به دلیل استفاده ترکیبی از منابع تغذیه هیدروژن و باتری می تواند بیش از ۳.۵ ساعت به پرواز درآید. این پهگاد همچنین می تواند تقریباً در هر جای دلخواه بلند شود و فرود بیاید.

تاکنون بسیاری از هواپیماهای بدون سرنشین مهندسی شده اند، اما هیچ یک از مشخصات منحصر به فرد این مدل برخوردار نبوده اند. ویژگی های منحصر به فرد این پهپاد برای پرواز در مناطق پرجمعیت یا دریاهای آزاد به منظور تکمیل برنامه های دریایی ضروری است.

به همین دلیل محققان دانشگاه “دلفت” یک هواپیمای بدون سرنشین تولید کردند که بتواند با استفاده از هیدروژن به همراه یک مجموعه باتری به صورت عمودی بلند شود و فرود بیاید و در هنگام پرواز با انرژی هیدروژن بتواند باتری خود را از طریق یک پیل سوختی شارژ کند.

“بارت رمس” مدیر این پروژه در آزمایشگاه وسیله نقلیه هوایی میکرو(MAVLab) در دانشگاه “دلفت” گفت: طراحی بال ثابت و استفاده از سوخت هیدروژن به این معنی است که این هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند ساعت‌ها به شکل افقی پرواز کند.

وزن این پهپاد جدید ۱۳ کیلوگرم است و بال آن سه متر طول دارد. همچنین با استفاده از ۱۲ موتور این اطمینان حاصل می‌شود که حتی اگر چند موتور هم از کار بیفتد، بتواند با خیال راحت فرود بیاید.

از همه مهمتر اینکه این هواپیمای بدون سرنشین مجهز به سیلندر هیدروژنی ساخته شده از کامپوزیت کربن ۶.۸ لیتری با تحمل فشار ۳۰۰ بار، بسیار پاک یا به اصطلاح، سبز است و گزینه پایدار و با دوامی را برای مأموریت‌های دریایی و سایر کاربردها ارائه می‌دهد.

“هنری وریج” رئیس دانشکده مهندسی هوافضا در دانشگاه “دلفت” گفت: یکی از مهمترین جنبه‌های این پروژه تحقیقاتی، پرواز با انرژی هیدروژن است. در سراسر جهان، هیدروژن به عنوان یکی از مهم‌ترین مدعیان دستیابی به سوخت هوایی سبز و پایدار تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، لازم به ذکر است که تنها چیزی که این پهپاد کاملاً الکتریکی منتشر می‌کند، اکسیژن و بخار آب است. ضمن اینکه از باتری‌هایی بهره می‌برد که همراه با پیل سوختی در هنگام برخاست و فرود عمودی، قدرت بیشتری را به موتورها می‌رساند و این پهپاد را کاملاً به یک محصول مهندسی پیشرفته تبدیل کرده است.